Za kolik dáte kilometr v Praze?

Stejně jako kulka projde různě snadno tričkem nebo neprůstřelnou vestou, liší se i doba nutná k proniknutí Prahou v osm večer nebo v osm ráno.

24. 01. 2017

Za volantem na cestě do práce a z práce s tím už asi počítáte. Ale co když jste za volantem v práci a sunete se Legerovou s expresní zásilkou, na kterou už čeká nervní zákazník?

Dopravní situace Praha

Kritický úsek – křižovatka ulice Legerova a Jugoslávská

Při plánování rozvozu musí pražští dopravci hledět nejen na hodinky, ale i na hodiny, to jest denní dobu. Průměrná jízdní doba z Košíř do Malešic je jim k ničemu: řidiči ji trefí leda náhodou. Nechávat si rezervu a říkat zákazníkům, že přijedete mezi desátou a druhou? Příště tam už jezdit nemusíte. Vzrůstá počet dopravců, kteří nabízejí dojezdové intervaly v řádu minut; méně přesní konkurenti musí zpozornět.

Budu tam v deset nula jedna

Odhadnout jízdní dobu Prahou s přesností na čtvrthodinu je složité i na trase, do které jste vyjeli koleje; jak to teprve zvládnout na tisících tras, po kterých se vaše auta proplétají metropolí?

Nejsnadněji s výkonnou plánovací aplikací, která denní chod hustoty provozu v jednotlivých oblastech zná a dokáže s ním pružně pracovat. Patří mezi ně i Solvertech Tasha.

Data o trendech provozu pořizujeme na základě spolupráce s našimi zákazníky a vyhodnocení historie GPS sledování vozidel. Monitorujeme průjezdnost a určujeme časové úseky (sektory), v nichž je průjezdnost horší nebo lepší (ranní a odpolední špičky, dopolední a večerní sedla). Podle dlouhodobých průměrů pak upravujeme očekávanou rychlost jízdy pro jednotlivé typy vozidel.

Pokud se předpokládaná průjezdnost v určitých časech výrazně rozchází se skutečností a nepomůže zrychlení či zpomalení vozidel, zapůjčíme vám GPS sledovací moduly a parametry problematických sektorů upravíme podle reálných dat.

Generalizované výsledky dlouhodobého sledování provozu se samozřejmě mohou lišit od aktuální situace. Časové okno průjezdnosti proto není jediným parametrem, s nímž Tasha počítá. Do výpočtu vstupují i tradiční proměnné jako reálně dosažitelná rychlost podle typu vozidla a řidiče, profil trasy, kvalita povrchu, či dopravní uzavírky.

Protože Tasha pracuje i s náklady časovými (např. hodinovou mzdou řidiče), ne vždy preferuje nejkratší trasy. Podstatnější je, zda řidič stihne obsloužit všechny zakázky, a hlavně, zda tím dopravci nezpůsobí ztráty. Tuto část souvislostí sleduje parametr cena za neobsloužení. Známe-li marži jednotlivé zakázky, víme též, o kolik přijdeme (anebo kolik ušetříme), když zakázku obsloužíme jindy nebo jinak. Tasha tedy trasy optimalizuje nejen podle geografických, ale i ekonomických kritérií.

V časovém okně se všechny vlivy sčítají a dopravcům umožňují plnit, co slibují: být u dveří zákazníka skoro na minutu přesně. Tak, jak se to daří společnosti Kolonial, která při plánování expresní rozvážky potravin na Tashu spoléhá.

Včas, nebo vůbec

V hledání cestiček z depa k zákazníkovi je Tasha velmi aktivní. Nejprve se vždy snaží splnit všechny úkoly v souladu se zadanými podmínkami. Pokud to není možné, vybrané zákazníky neobslouží a počká na další rozhodnutí dispečera. Ten zákazníky informuje o možném čase doručení, nebo připustí změnu vstupních podmínek: přiměje řidiče, aby si natáhl budík o hodinu dřív nebo vědomě poruší některé z nastavených podmínek.

Schopnosti dopravních služeb garantovat velmi přesné časy doručení i v houstnoucím provozu mohou promluvit také do úvah, zda vždy všechny zákazníky obsluhovat vlastními vozidly, nebo ty problematické svěřit externí dopravní firmě. Není to jedno: stále více zákazníků zvažuje nákup nejen podle ceny dopravy, ale i dochvilnosti kurýra. Na cestách městskou džunglí vám může být Tasha překvapivě užitečným průvodcem.

Další články

30 dní zdarma

Vyzkoušejte Tashu na vlastní kůži. S plnou podporou a servisem. Bez rizika.

Vyzkoušet Tashu

Odebírejte náš newsletter

A dostanete jednou za měsíc novinky z oboru.

Potřebujeme potvrdit vaší emailovou adresu. Pro dokončení přihlášení, prosím, klikněte na odkaz, který jsme vám zaslali emailem.

Blogujeme o plánování dopravy