Zavézt či nezavézt? Zisk či ztráta?

Zajímavá funkce systému SolverTech Tasha, která vám pomůže s rozhodováním, zda objednávku zavést dnes, zítra nebo vůbec ne.

11. 01. 2016

Parametr “Cena za neobsloužení” doslova říká, kolik Vás bude stát neobsloužení / nezavezení konkrétní zakázky.

Základní nastavení

V případě, že uživatel chce za každou cenu rozvést všechny zpracované objednávky, je parametr ceny za neobsloužení zakázky nastaven u všech zakázek stejně s maximální hodnotou. Jedná se o základní nastavení programu a v tomto případě neupřednostňuje zavezení určitých zakázek před ostatními. Všechny zakázky tak musí být zavezeny bez ohledu na cenu. Co ale v případě, kdy máte možnost volby?

Možnosti využití – zavést či nezavést?

Parametr “Cena za neobsloužení” lze využít pro řešení úloh, kde řešíte otázku, zda se vyplatí konkrétní zakázku rozvést vlastní dopravou, rozvážkovou službou nebo vůbec nezavážet. Princip je jednoduchý, do pole “Cena za neobsloužení” nastavíme reálnou hodnotu, která může mít více podob podle toho, jakou řeším úlohu, např.:
  • kolik vydělám zavezením zakázky – marže,
  • kolik by to stálo zavést rozvážkovou službou – cena za balík / paletu,
  • celková cena zakázky – prodejní cena.

Po spuštění řešení Vám program danou situaci obratem vyhodnotí a navrhne řešení tak, aby bylo co nejefektivnější. Existují 3 úrovně použití:

  • priorita,
  • zavést či nezavést,
  • zavést svou dopravou či externím dopravcem.

Priorita – převis poptávky nad kapacitou

Hodnota “Ceny za neobsloužení” u jednotlivých zakázek je vysoká, aby se systém pokoušel obsloužit všechny objednávky, ale úroveň ceny se liší podle toho, jakou má zavezení objednávky podle Vás prioritu (často to bývají stálí zákazníci nebo odběratelé s větší objednávkou). Typickým příkladem je to, že existují dva odběratelé se stejným požadavkem na čas závozu (oba chtějí zboží v sedm ráno). Pokud budou mít nastavenou odlišnou cenu za neobsloužení, program upřednostní při výpočtu odběratele s vyšší cenou a ke druhému se buď přijede v jiném čase nebo vůbec.

Pokud nedochází ke kolizním situacím, jak je uvedeno v příkladu, systém se snaží za každou cenu naložit všechny objednávky.

Typickým uživatelem tohoto nastavení je společnost JASO-Distributor spol. s r.o., která se zabývá distribucí nápojů.

Zavést či nezavést – vyhodnocení rentability

Nastavení “Ceny za neobsloužení” je obvykle skutečná hodnota zisku (marže), kde se při výpočtu vyhodnocuje náklad na obsloužení zákazníka vztažený k potencionálnímu výdělku. Nastavení může odhalit místa, jejichž obsloužení stojí více než je výdělek. Takový výstup může sloužit jako podklad pro obchodní tým, aby se na nerentabilní oblast zaměřil, případně přesunul objednávku na jiný den.

Rozdíl oproti předchozímu příkladu je ten, že zde může dojít k cílenému vyloučení objednávky z plánu díky převažujícím nákladům na dopravu oproti zisku i v případě, že je zákazník “obsloužitelný” (neporušuje kapacitu, čas či pracovní pravidla).

Typickým uživatelem tohoto nastavení je společnost Rekla, s.r.o. která se zabývá svozem upotřebených olejů.

Zavést svou dopravou či externím dopravcem

“Cena za neobsloužení” je nastavena podle skutečného ceníku, kolik by to stálo, kdyby byla zakázka rozvezena konkrétní kurýrní službou. V tomto okamžiku máte k dispozici jedinečný nástroj, který Vám exaktně vyhodnotí situaci, zda zavážet svou dopravou či kurýrní službou. Je však zapotřebí mít co nejlépe nastavený cenový model vlastní dopravy (přesnou cenu za km, případně za hodinu práce atd.).

Další články

30 dní zdarma

Vyzkoušejte Tashu na vlastní kůži. S plnou podporou a servisem. Bez rizika.

Vyzkoušet Tashu

Odebírejte náš newsletter

A dostanete jednou za měsíc novinky z oboru.

Potřebujeme potvrdit vaší emailovou adresu. Pro dokončení přihlášení, prosím, klikněte na odkaz, který jsme vám zaslali emailem.

Blogujeme o plánování dopravy