Výkonný optimalizační software pro dopravu v okamžiku sestaví plán rozvozové trasy a stejně rychle ho i upraví. Mobilní aplikace se postará o bleskový přenos za volant. Řidič kamionu nebo dodávky tak v každé chvíli ví, co má dělat, a co opravdu dělá, vidí dispečer v reálném čase na svém monitoru.
Nejde jen o navigaci na trase
Nejpokročilejší aplikace s GPS sledováním vozidel jsou schopny měřit také čas, který auto stráví na cestě, a vyhodnocovat, jak se realita liší od plánu. Řidič do apky může zadávat údaje o zákaznících, jako třeba čas potřebný k zaparkování, čekání nebo vykládce. Pro dopravce s tisíci objednávek a úzkými doručovacími okny dává taková pozornost chování zákazníků smysl, protože zpřesňuje vstupy, na kterých závisí úspěch příštích našlapaných plánů.
Jsou to právě kvalitní informace z terénu, které táhnou optimalizaci tras a generují finanční úspory. K vytěžení dat je ovšem třeba elementární důvěry mezi zákazníkem a poskytovatelem softwaru, protože dopravci mohou data považovat za důvěrná.
Ale i to lze řešit: někteří uživatelé si data z terénu zpracovávají sami, jiní je v důvěrném režimu poskytují vývojářům k anonymizovanému využití. Například ve Velké Británii je popsaný způsob spolupráce mezi poskytovateli a uživateli aplikací oborovým standardem.
Jak to funguje
To je to: jednoduše! Plán trasy, ale i každou jeho změnu může dispečer odeslat z plánovací aplikace do aplikace u řidiče jediným kliknutím. O doručení se vmžiku postará elektromagnetické pole Země. Řidiči to pípne, a už ví. Jediným klepnutím dokáže spustit navigaci nebo hovor se zákazníkem. V aplikaci si může snadno udělat textovou, obrazovou nebo hlasovou poznámku.
Přichází Freya
Aplikace Freya je mobilní aplikace, která má i webové rozhraní optimalizované pro všechny prohlížeče. Mobilní verze je určena řidičům, webová dispečerům.
Nad rámec běžných aplikací Freya podává průběžná hlášení o vývoji zakázek na trase. Dispečer má své vozy na očích, problémy může řešit v řádu minut, dokumentace může být zpracovaná a zakázka vyfakturovaná dřív, než se řidič vrátí ze světa.
Freya v pokročilé verzi Premium urychluje odbavení zásilek pomocí QR a EAN kódů a nabízí i možnost placení kartou. Dopravci na ní oceňují přístup ke spoustě poznatků, které eliminují vznik či opakování chyb, řidiči přehledné a intuitivní rozhraní, zákazníci přesnější informace (např. odhad doby příjezdu). To všechno samozřejmě zvyšuje kvalitu zákaznického servisu.