Kvalitních řidičů v nákladní dopravě nebylo nikdy dost, v posledních měsících se ale jejich nedostatek změnil v noční můru dopravců. Ne že by se čas od času nějací zájemci neukázali, jejich kvalifikace ale silně pokulhává. „Lidé uvádějí několikaletou praxi, a pak se diví, že má náklaďák vzduchové brzdy. Nebo to jsou fluktuanti,“ řekl nám majitel jedné dopravní společnosti, který si přirozeně nepřeje být jmenován. „Svěřit jim auto za dva miliony? Ani náhodou,“ shrnuje zkušenosti z mnoha chmurných pohovorů.
I když uchazeč minimální požadavky splní, stejně už to není jako dřív, kdy řidiči nad svou prací přemýšleli, trasu si nazpaměť pamatovali, přizpůsobovali nebo celou tvořili. „Když dnes řidiči nedáme do ruky navigaci a přesný itinerář, tak si často zbytečně zajíždí. Nestíhá pak časová okna závozů, roste mu spotřeba nafty i počet neobsloužených zakázek,“ ilustruje situaci dopravce.
Řidič, ten tvrdej chleba má
Abychom nebyli k řidičům nespravedliví, uznejme: pracují pod velkým tlakem. Drsné lhůty doručení, množství zakázek ani stav tuzemských silnic jim na náladě za volantem nepřidávají. Za všechen stres a rizika pak často dostávají pouze minimální mzdu. Podstatnou část příjmu sice čerpají z nezdaněných diet, ty se jim ale nepočítají do důchodu, což perspektivně smýšlející zaměstnance dozajista netěší.
Personální krizi se řeší různě
Některým řidičům zpříjemňují život lepším vybavením aut nebo účinnější asistencí dispečinku. Tu a tam se zvyšuje platové ohodnocení, což v segmentu s extrémní konkurencí a nízkými maržemi není jen tak. Stále častěji se proto snaží nahradit nákladní auta dodávkami. Řidič s řidičským průkazem B je méně vzácný druh než profík s céčkem, dodávky nejsou kontrolovány tachografem a neplatí pro ně ani další omezení vycházející z Evropské dohody AETR (z francouzského Accord européen sûr les transports routiers). “Je pro mě lepší poslat 2,3 dodávky kterou odřídí kde kdo, pokud to lze.”
Dopravci také začali usilovat o přízeň žen. Obrázek amerického (nebo sovětského) děvčete za volantem trucku (nebo gruzoviku) dnes pomalu zdomácňuje i na českých silnicích – natruc předsudkům o neschopnosti ženy vyjet ze zatáčky živá, zdravá a stále s nákladem.
Jak v nákladní dopravě pomůže software pro optimalizaci tras?
Řidiči prostě nejsou, a ani Tasha vám je nesežene. Těm, které už máte, ale může práci aspoň usnadnit. Efektivní komunikace dispečera s řidičem i zákazníky díky komunikačnímu modulu, přehledné určení pořadí vykládek, nakládek, časů, rychlé odkazy na navigaci a realistické naplánování, dopravní omezení, uzavírky, výška mostů i kontrola dodržení časových oken pomáhají k maximálnímu výkonu i méně zdatným řidičům.
A protože je Tasha specialistou na optimalizaci dopravy (navrhuje ideální trasy a účinněji vytěžuje vozidla), možná vám nějaké ty chybějící řidiče přece jenom nahradí. Jak ukazujeme například v této případové studii.