Prázdninová omezení kamionové dopravy platí v různých zemích v různých dnech, časech a trasách. Liší se i hmotnosti vozidel, kterých se zákazy týkají.
Tak pestrou změť podmínek lze udržet v hlavě možná u několika pravidelných tras. Vysíláte-li ale vozy do všech stran, zachovat přehled o poměrech v té které době a zemi je nad lidské síly.
Tak například
V Polsku jsou letní zákazy řízení vázány na dobu hlavních prázdnin, které ovšem nemají pevný termín jako v Česku – vážou se na začátky a konce kalendářních týdnů. Letos proto skončily už v neděli 28. srpna. Tím skončil i zákaz řízení kamionů a souprav s hmotností přes 12 tun, který platil v pátek večer, v sobotu dopoledne a v neděli po skoro celý den.
Ale aspoň platil v celé zemi jednotně. V Rakousku si omezení nastavuje každá spolková země zvlášť. Například v Tyrolsku prázdninové restrikce končívají až v polovině září, přičemž na vybraných silnicích se mohou týkat všech vozidel, tj. třeba i dodávkových. Vyhlašování zákazů jen pro konkrétní silnice je podobné i v Maďarsku nebo v Itálii, a tak dál napříč Evropou.
S létem končí jen část omezení
Všem zákazům řízení samozřejmě neodzvoní ani se začátkem školního roku. Dispečeři si z nich ale nemusí dělat těžkou hlavu, pracují-li s dobrým plánovacím softwarem.
Naše plánovací aplikace berou svět takový, jaký je, a letní zákazy vnímají jako jiná dočasná omezení typu rozkopaná silnice. Aktuální údaje o podmínkách v evropských zemích čerpají z databáze Here, do které Solvertech daty z České republiky také přispívá.
Vypočítané trasa pak ale samozřejmě platí jen v daném časovém úseku. A řidič se musí držet “jízdního řádu”, aby ze svých časových oken nevyjel.
I když prázdninové zákazy řízení skončí, zbude dost důvodů nepouštět se do Evropy bez znalosti těch víkendových a svátečních. Kvalitní plánovací aplikace je naštěstí zná nazpaměť.
S využitím informací portálu trans.info