Skladba vozového parku
Prvním předpokladem optimální správy vozového parku je vozový park optimálně složený. Na otázku, kolik a jakých vozidel pořídit, není snadná odpověď. Vyžaduje podrobnou analýzu dopravních výkonů a potřeb, do které spadne mnoho proměnných jako předpokládaný typ nákladu, způsob manipulace s nákladem, množství a rozdělení zakázek, lokace zákazníků a distribučních center, požadované dodací lhůty, obvyklý počet bodů na trase a tak dále.
Do hry rázně vstupují i byznysové záměry a finanční možnosti dopravce. Není nutno skoupit všechna auta na trhu. Hlavně nárazové požadavky lze vykrývat i pomocí dokládek, sběrných nebo kurýrních služeb.
Se strategickou dopravní analýzou i operativním outsourcingem dopravních kapacit vám rádi pomůžeme.
Plánování tras
Vlastnictví auta, tím méně kamionu, není levná záležitost. Maximální vytížení aut je otázkou přežití a nedá se už dnes zvládnout bez výkonných plánovacích nástrojů.
Optimalizaci tras je věnován celý náš blog, web i byznys, takže ji tady jenom připomínáme.
Sledování vozidel (a řidičů)
Plán trasy není dobrý ani špatný, dokud ho nezhodnotí výsledky. K hodnocení potřebujeme maximum informací o skutečném průběhu jízdy.
Z tachografu vyčtete jen základní data o vzdálenosti, rychlostech a bezpečnostních přestávkách. To stačí k odhalení prohřešků řidičů, nikoliv k dosahování stabilního zisku.
Sběru dat z cest se věnují mobilní aplikace pro řidiče s GPS sledováním. Nejen že dispečerům ukážou, kde vozidlo právě je. Okamžitou polohu nepřetržitě porovnávají s plánem. Pokud vůz ve stejném místě nabírá opakovaně zpoždění, mobilní aplikace skutečnost předají plánovací aplikaci a ta ji v příštím plánu zohlední.
Řidič může do aplikace zadávat i mnoho dalších informací. Například o skutečné době nakládky. Nepřesné odhady zdržení u ramp zákazníků umí zbourat celý plán.
Sledování vozidel je také kontrolou chování řidičů. Pečlivé vyhodnocování všech poznatků z terénu je pro byznys s tak nejistou marží klíčové.
Spotřeba paliva
Cena pohonných hmot a maziv se na provozních nákladech vozidla podílí z jedné třetiny až poloviny. Evidenci spotřeby kontrolou tachografů a paragonů z pump nahrazují méně či více sofistikované aplikace, které pak nákupy paliv párují s kilometry, vozidly, zakázkami i jednotlivými řidiči.
Drobné může ušetřit měkčí jízdní styl nebo zápis řidičů do otužileckého kroužku. Rozhodující rezerva je ale opět v plánu trasy. Plánovače nemusí volit trasu nejkratší, ale nejrychlejší nebo naopak nejlevnější, tj. bez mýta, s nejmenším převýšením a nejplynulejším provozem. Velký potenciál má také řazení zastávek na cestě, snaha vyložit nejtěžší náklad co nejdříve apod.
Naše aplikace, které si s podobnými parametry hrají, vykazují dlouhodobou úsporu v rozmezí 15–20 %. Díky nim může každé šesté auto v parku jezdit zadarmo, případně rovnou zůstat v garáži.
Další provozní náklady
Načrtli jsme některé z nejdůležitějších témat, souvisejících s pořízením a provozem nákladních vozových parků. Seznam by mohl pokračovat desítkami dalších položek. Náborem, vzděláváním a motivací zaměstnanců, péčí o vozidla od STK po nahodilé opravy, plněním legislativních povinností, péčí o zákazníky nebo marketing, aby se byznys nezastavil ani ve zhoršených ekonomických podmínkách, jaké v době vydání článku opět nastávají.
Vlastník i technik vozového parku to má ale přece jen o něco snazší než dřív — díky řadě výkonných software pro správu vozového parku. Počítače pomáhají s plánováním tras, monitoringem provozu, hledáním rezerv i CRM.
A to se věci teprve dávají do pohybu. S nástupem umělé inteligence a autonomních vozidel můžeme čekat přelomové změny, které z dnešní správy vozových parků zachovají jenom kontury.