Optimalizace dopravy zahrnuje rozsáhlý soubor činností, které mají zkrátit dodací lhůty, snížit náklady spojené s realizací přepravních zakázek a zajistit dostupnost lidských a technických prostředků, právě když jsou potřeba.
Snahy o optimalizaci dopravy za sebou mají dlouhou historii. Informační technologie jim ale daly raketový pohon. Umožnily analyzovat data v reálném čase, urychlit samotné plánování a zahrnout do něj daleko víc kritérií než dřív.
Jak najít optimální trasu
Plán trasy určí, kdy vozidla vyrazí, kudy pojedou a kdy budou tam, kde mají být. Parametrů má ve skutečnosti mnohem víc, přičemž není snadné je všechny podchytit a sladit.
Většina firem dnes trasy plánuje pomocí speciálních programů, které výsledky předají palubnímu počítači vozidla nebo navigačnímu přístroji. Dispečerům dodávají plány i data z cest v reálném čase, takže mohou reagovat na nečekané situace i signály, že s efektivitou to někde není v pořádku.
Aby mohl plánovač plánovat, musí znát parametry nákladu, kapacitu a limity auta, cíle a časy vykládek/nakládek a další faktory, které trasu ovlivňují. Některé mu musíte sdělit vy, jiné si sám vytáhne z map a dat, která poskytly předchozí jízdy.
Jak urychlit vyřizování objednávek
Firmám s větším nebo velmi specifickým výkonem ovšem běžné plánovače tras nemusí stačit. Nahrazují je sofistikovanějšími aplikacemi pro optimalizaci distribuce. V čem se od prostého plánovače liší? Tím, že kromě auta, nákladu a trasy zohlední celý kontext řízení zásob a toku zboží. Umožňují sledovat dodací lhůty a progres dodávek, konsolidovat objednávky a agregovat jejich doručení.
Výrazným limitem výkonnosti bývají i samotné firemní procesy, rozvržení distribuční sítě, způsob skladování a odbavování zboží, konfigurace vozového parku a další okolnosti. K jejich podchycení už potřebujete opravdu důkladně poznat a popsat své dopravní potřeby.
Jak dopravu zlevnit
Kdykoliv jde v byznysu o čas, jde i o peníze. V dopravě to platí dvojnásob. Zisk dopravní společnosti dnes výrazně závisí na schopnosti snižovat náklady. Po ruce je několik metod.
První je již zmíněná optimalizace tras, tj. jízdních dob a spotřeby PHM, a automatizace jejich plánování. Další je implementace lean managementu — systému řízení firmy, který jde po krku plýtvání. Ten, přísně vzato, není samostatnou metodou, ale jejich rámcem.
Náklady umí výrazně snížit správná volba dopravce — což platí i v případě, kdy vám na dvoře stojí vlastní auta, která by konkrétní zakázku zavezla méně výhodně. Mnoho udělá volba typu a velikosti balení, promyšlený způsob nakládky a vykládky (snížení průměrného zatížení auta, zkrácení doby zastávek) a další dispečerské triky.
Velkou část z nich znají a úspěšně používají i pokročilé aplikace pro plánování dopravy.