Případová studie

Víme jak jednoduše zjistit skutečné náklady na přepravu

Podívejte se na případ, kde náš program pomohl tradiční valašské firmě zjistit přesnou cenu za dopravu. Třeba i každého kilogramu výrobku.

3

měsíce od startu projektu k implementaci

1,04

Kč za dopravu kila špekáčků (a mnoho dalších přesných čísel)

14%

zlevnění rozvozů s využitím nových dat a nástrojů

5,5

milionů Kč ušetřených ročně

Co zažilo Krásno, můžete zažít i vy! Přechod na nový systém je hladký, implementaci neplatíte.

Domluvme si nezávaznou schůzku

MP Krásno

Valašská hvězda na uzenářském nebi

Rodinná společnost MP Krásno, a. s., s tradicí již od roku 1855, zásobuje řadu obchodních řetězců i maloobchodních sítí v Česku, na Slovensku, v Maďarsku a v Polsku. Aby i nadále držela krok s dobou a konkurencí, ví, že nemůže bránit se inovacím, ale stále zlepšovat řízení firmy.

5

největší výrobce masa v ČR

2 mld.

korun obratu

100+

vlastních vozidel

100%

tlak na inovace

Východiska

  • Používaný systém plánování tras neplní očekávání.
  • Dopravní náklady nelze rozlišit.
  • Vázne kontrola chování řidičů.
  • Skutečná přepravní náklady se pouze odhadují.
  • Chybí data pro poučené řízení dopravních kapacit.

Přínosy změny

  • Detailní náklady jsou rozklíčované podle potřebných parametrů.
  • Lze simulovat efektivitu různých přepravních režimů a situací.
  • Zapojením externí přepravy rozvozy zlevnily.
  • Lze vyčíslit ztráty způsobené řidiči.
  • Posílila pozice klienta při nastavení cen.

Klíčová otázka

Kolik stojí doprava k jednotlivým zákazníkům?

Jednoduchá otázka, zásadní význam. Nás čeká skoro dvouletá práce při hledání odpovědi, klienta značný zásah do způsobu plánování, monitoringu a hodnocení dopravních výkonů.

Co jsme museli udělat
na začátku projektu:

  • Naplánovat a provést důkladnou analýzu dopravních potřeb a výkonů.
  • Zavést nový systém plánování a propojit je s monitorovacími nástroji.
  • Systematicky shromažďovat vytipovaná data.
  • Vlastní nákladová data propojit s ceníky externích dopravců.
  • Umožnit modelové rozpočítávání nákladů na cross-docky u vzdálených zákazníků.
  • Analyzovat získaná data.

Důkladná analýza potřebuje čas

Neděláme závěry z malých, náhodných nebo irelevantních dat.

Září 2018

Začínáme s důkladnou analýzou dopravních potřeb a výkonů.

Listopad 2018

Zavádíme nový systém plánování a propojujeme jej s monitorovacími nástroji. Systematicky shromažďujeme vytipovaná data.

Prosinec 2018

Je připravena hloubková analýza dopravních potřeb a výkonů.

Leden 2019

Je vytvořen datový můstek SAP/BNS mezi plánovací aplikací Solvertech Tasha a interním ERP.

Únor 2019

Tasha plánuje první rozvozové trasy na Slovensku.

Březen 2019

Tasha plánuje veškerou dopravu v Česku, na Slovensku, v Polsku a Maďarsku.

Duben 2019

Tashu propojujeme se systémy pro sledování vozidel. Umíme porovnat plán se skutečnými výkony.

Červen 2019

Porovnáváme náklady na vlastní a externí přepravu. Dokážeme vybrat výhodnější řešení.

Klient studuje výsledky
a chce vědět víc!
Pracujeme dál.

Říjen 2019

V souladu s plánem známe přesné dopravní náklady na zákazníka a kilogram zboží.

Březen 2020

Pomocí GPS začínáme řidičům měřit skutečně ujetou vzdálenost a čas strávený na trase. Získáváme skutečné dopravní náklady.

Listopad 2020

Máme v ruce monitoring denní spotřeby PHM na řidiče a vozidlo. Další upřesňující čísla.

Únor 2022

Systém dále vylepšujeme. Plánujeme přesné časy výjezdů vozidel pro automatickou vrátnici. Rušíme papírové příkazy a zdržení na spuštěné závoře.

Překvapivá zjištění

Ztráty jsou nepříjemně velké

Hlavním důvodem jsou dopravní mimořádnosti. Další část nadjíždění jde na konto řidičů, kteří zapomínají včas tankovat a se špekáčky na korbě hledají pumpu. Teď může klient zasáhnout.

+ 3%

jízd navíc proti plánu

+ 20 500km/rok

ujetých navíc proti plánu

+ 290 800Kč/rok

vícenákladů proti plánu

Zjišťujeme minimální rentabilní objem zakázky a frekvence závozů

Dispečeři mají možnost pokročilé simulace tras. Poznají kam efektivně poslat vlastní auta, externího dopravce nebo obětavé konkurenční uzenáře. Mohou si hrát s parametry a porovnávat alternativy. U každého zákazníka mohou rozhodnout, zda:

  • sníží frekvenci závozu,
  • zvýší minimální hodnotu objednávky,
  • zvýší cenu zboží,
  • objednají levnější externí dopravu nebo
  • zruší smlouvu.

Poznáváme skutečný vliv zdražení PHM na cenu výrobku

Prudké výkyvy cen PHM po vypuknutí války na Ukrajině se staly záminkou pro zdražování produktů, které klient nakupoval k doplnění portfolia. Naše analýzy prokázaly, že skutečný vliv cen PHM na ceny produktů je mnohem menší, než deklarují výrobci. Klient dostal možnost skutečné ceny spočítat a přemrštěné ceny rozporovat.

Jak nový systém funguje

Den před rozvozem: plánování

  • Dispečer optimalizuje rozložení zakázek a průběh trasy.
  • Řidičům posílá KAM notifikace, kdy a kam pojedou.

Den rozvozu: exekuce

  • Řidiči podle plánu nakládají zboží a vyjíždějí na trasu.
  • Systém kontroluje a zaznamenává čas výjezdu, pořadí a dobu vykládek, polohu vozidla a pozici vůči plánu.

Den poté: kontrola

  • Stahujeme záznamy o polohách vozidla a tankování, zapisujeme skutečnou vzdálenost trasy a dobu jízdy.
  • Propočítáváme skutečné dopravní náklady dle skutečně ujeté vzdálenosti.
  • Porovnáváme plánovanou a skutečnou hmotnost a množství doručeného zboží.
  • Generujeme manažerské reporty.
Karel Pilčíkmajitel firmy MP Krásno, a. s. Tomáš Pajonkjednatel Solvertech

Konec odhadů!

Klient zná cenu za dopravu každého kila výrobku. Dokáže spočítat rentabilitu trasy, objednávky i zákazníka.

„Naše spolupráce s firmou Solvertech nám otevřela nové možnosti a pomohla posílit naši pozici na trhu. Díky inovacím můžeme pokračovat v tom, co děláme nejlépe – přinášet na stoly našich zákazníků to nejlepší z valašské kuchyně.“

Karel Pilčík
majitel firmy MP Krásno, a. s.

Buďte jako Krásno. Poznejte své skutečné náklady, ať víte, co vlastně chcete snížit. Pomůžeme vám.

Kontaktujte nás