Článek   9. 12. 2024 Vánoční šílenství už brzy zvládnou jenom roboti

Předvánoční horečka stoupá a e-shopy praskají ve švech. I když online shopping nedosahuje covidových rekordů, jeho obliba obecně stoupá — a s ní poptávka po dopravě v režimu kamkoliv a hned.
z 66 otázek
Zrušit filtr

Studie společnosti Nielsen potvrdila, že online spotřebitel dneška je stále náročnější na všechno, mj. na dostupnost produktů. Není-li výrobek okamžitě vyskladněn a bleskově dopraven, klesá pravděpodobnost (příštího) nákupu.

V loňské předvánoční sezoně se v českých e-shopech utratilo 65 miliard korun. Letos mají tržby vzrůst o další 3–4 miliardy. To znamená přibližně 30 milionů knih, telefonů a pantoflí, které je třeba během několika týdnů vyskladnit, zabalit, dopravit a předat.

Je to nářez i pro největší dopravce a jejich — především sezonní — pracovníky, kteří nemusí mít dost zkušeností, cviku ani nadšení. Přitom právě na nich stojí provoz víc, než to zvenčí vypadá. O místní dopravní situaci nebo o vytížení výdejních boxů má často lepší přehled místní řidič než sofisitkované informační systémy.

Vánoční logistika nese všechny znaky šílenství.

Co my s tím

Solvertech umí naplánovat trasu tak, abyste při lokálních rozvozech ušetřili minuty, při delších cestách desítky minut. Sklad si ale v procesu bere hodiny i dny. Klíč k odvzdušnění systému tak visí na háčku jeho automatizace.

Představte si: člověk jde na e-shop a objedná si zboží. E-shop ho zabalí a objedná dopravce. Dopravce načte adresu a zásilce hned naplánuje cestu do depa v příslušném regionu. Protože regionálních dep má jenom několik, přidělení zásilky ke sběrné trase mu ještě nedá velkou práci.

To třídění zásilek v depu do dodávek poslední míle bude už o mnoho složitější. Adres jsou najednou tisíce. Balíky začnete rozdělovat mezi desítky či stovky aut a tras. Pak vám zákazník změní čas nebo adresu doručení (tu zbraň jste mu sami vložili do rukou), a už pro balík v jednom koši hledáte nějaký náhradní. Přelepíte štítky — a zjistíte, že výdejní box je plný, protože příjemci nejsou zdaleka tak nedočkaví, jak si myslí výzkumy.

Zase jdete do košů a vytahujete z nich balíky, které zatím nemáte kam dát. Přeložíte je na zítra, nebo odvezete jinam? Tak či onak budou chtít opět nový štítek.

Vánoce za dveřmi, a vy hledáte v koších, lepíte štítky, upravujete last minute trasy a děsíte se hokeje, který vám v nich brigádníci mohou udělat.

Roboti čekají

Automatizovaný distribuční sklad prozatím neumí nahradit ruce a nohy, které s balíkem běhají od regálů do aut. Robotické čtení a třídění zásilek podle libovolných parametrů ale už dnes umí zvýšit propustnost skladu tak, jak by to nedokázal sebesehranější tým.

Přínosy jsou jasné. Vyšší kapacita a flexibilita dopravy přináší větší svobodu vašim adresátům a v očích vašich zákazníků vám propůjčuje velkou konkurenční výhodu.

Zdroje:

  • Heureka eCommerce Insider: V roce 2024 byla průměrná hodnota objednávky v prvním kvartálu 1 390 Kč, což je o 12 % více než předchozí rok. Předvánoční sezóna obvykle znamená vyšší průměrné nákupy díky nákupu dárků​.
  • Podnikatel.cz: Během vánoční sezóny dosahují průměrné objednávky vyšších hodnot, typicky mezi 1500–2000 Kč, což souvisí s vyššími výdaji na dárky​.

Spusťte svoji digitální revoluci ještě dnes.

Uvidíte, jak sametová může být.

Kontaktujte nás

Toto je naše pomoc vaší dopravě

Naše produkty

Zrychlete, zlevněte. Vydělejte víc.

    Vaší zprávě se budeme co nejdříve věnovat.