Studie společnosti Nielsen potvrdila, že online spotřebitel dneška je stále náročnější na všechno, mj. na dostupnost produktů. Není-li výrobek okamžitě vyskladněn a bleskově dopraven, klesá pravděpodobnost (příštího) nákupu.
V loňské předvánoční sezoně se v českých e-shopech utratilo 65 miliard korun. Letos mají tržby vzrůst o další 3–4 miliardy. To znamená přibližně 30 milionů knih, telefonů a pantoflí, které je třeba během několika týdnů vyskladnit, zabalit, dopravit a předat.
Je to nářez i pro největší dopravce a jejich — především sezonní — pracovníky, kteří nemusí mít dost zkušeností, cviku ani nadšení. Přitom právě na nich stojí provoz víc, než to zvenčí vypadá. O místní dopravní situaci nebo o vytížení výdejních boxů má často lepší přehled místní řidič než sofisitkované informační systémy.
Vánoční logistika nese všechny znaky šílenství.
Co my s tím
Solvertech umí naplánovat trasu tak, abyste při lokálních rozvozech ušetřili minuty, při delších cestách desítky minut. Sklad si ale v procesu bere hodiny i dny. Klíč k odvzdušnění systému tak visí na háčku jeho automatizace.
Představte si: člověk jde na e-shop a objedná si zboží. E-shop ho zabalí a objedná dopravce. Dopravce načte adresu a zásilce hned naplánuje cestu do depa v příslušném regionu. Protože regionálních dep má jenom několik, přidělení zásilky ke sběrné trase mu ještě nedá velkou práci.
To třídění zásilek v depu do dodávek poslední míle bude už o mnoho složitější. Adres jsou najednou tisíce. Balíky začnete rozdělovat mezi desítky či stovky aut a tras. Pak vám zákazník změní čas nebo adresu doručení (tu zbraň jste mu sami vložili do rukou), a už pro balík v jednom koši hledáte nějaký náhradní. Přelepíte štítky — a zjistíte, že výdejní box je plný, protože příjemci nejsou zdaleka tak nedočkaví, jak si myslí výzkumy.
Zase jdete do košů a vytahujete z nich balíky, které zatím nemáte kam dát. Přeložíte je na zítra, nebo odvezete jinam? Tak či onak budou chtít opět nový štítek.
Vánoce za dveřmi, a vy hledáte v koších, lepíte štítky, upravujete last minute trasy a děsíte se hokeje, který vám v nich brigádníci mohou udělat.
Roboti čekají
Automatizovaný distribuční sklad prozatím neumí nahradit ruce a nohy, které s balíkem běhají od regálů do aut. Robotické čtení a třídění zásilek podle libovolných parametrů ale už dnes umí zvýšit propustnost skladu tak, jak by to nedokázal sebesehranější tým.
Přínosy jsou jasné. Vyšší kapacita a flexibilita dopravy přináší větší svobodu vašim adresátům a v očích vašich zákazníků vám propůjčuje velkou konkurenční výhodu.
—
Zdroje:
- Heureka eCommerce Insider: V roce 2024 byla průměrná hodnota objednávky v prvním kvartálu 1 390 Kč, což je o 12 % více než předchozí rok. Předvánoční sezóna obvykle znamená vyšší průměrné nákupy díky nákupu dárků.
- Podnikatel.cz: Během vánoční sezóny dosahují průměrné objednávky vyšších hodnot, typicky mezi 1500–2000 Kč, což souvisí s vyššími výdaji na dárky.