Článek   8. 8. 2025 Peníze jsou na skladu

Největší finanční rezervy nejsou v plánování tras, ale v optimalizaci nakládky. Až 80 % výdajů na poslední míli tvoří operace na skladu.
z 72 otázek
Zrušit filtr

Klasická kurýrní společnost má plány tras pro obsluhu jednotlivých oblastí. Pořadí zastávek si ale většinou volí sám řidič. To je jeden z důvodů, proč většina dopravců odhaduje čas doručení s (ne)přesnotí několika hodin, a ještě se občas netrefí.

Bez předepsané posloupnosti zastávek je na řidiči i to, jak si hromadu balíků z koše přebere a na palubě srovná. Žádný div, když nakládka trvá déle a balík se cestou někam zakutálí. (Nevíte, jak vypadá? Takový hranatý. Aha, díky.)

Nakládka s vykládkou obvykle spotřebují více času než přejezdy mezi zákazníky. Čím kratší trasy a větší počet adres, tím větší riziko zpoždění. Zákazník nebere telefon, sjíždí z osmého patra, krotí zuřivého psa – důvodů pro zdržení na předávce je bezpočet.

Nakonec jsme proto rádi, když balík ohlášený na čas mezi desátou a dvanáctou dorazí aspoň o půl jedné.

Rohlík jede

Co kurýrní společnosti ještě ani nezačaly řešit — z důvodů, o kterých si povíme dál —, Rohlík.cz zatím dotáhl k praktické dokonalosti. Časové okno doručení přivřel na pouhých 15 minut, přičemž se do něj vejde i na několikahodinové trase.

Taková přesnost je ovšem mimořádná nejen v českých, ale i ve světových poměrech. Co za ní je? Důkladná optimalizace nakládky, kvalitní mapové podklady, skvělé plánování tras a chytrá analýza výkonů.

Přiznejme, že Rohlík nakládá jen vlastní zboží. Může si je proto dokonale předchystat. Znalost polohy výrobku ve skladu vede ke znalosti přesné doby přesunu mezi regálem a nakládací rampou, a tedy celkové doby nakládky.

Zásilky jsou vychystány včetně štítku s čárovým kódem a sestaveny v pořadí zastávek. Řidič nemusí přemýšlet, kam si kterou tašku postaví. U zákazníka jen otevře auto, hmátne po nejbližší tašce, odpípne čárový kód a na shledanou.

Přesněji dráž, méně přesně levněji

Přesnost doručení si zákazník volí sám při objednávce nákupu. Expresní patnáctiminutový slot i sám Rohlík prezentuje jako prémiový – je dražší než základní slot hodinový. Krátce před dodáním zásilky systém termín ještě potvrdí či připomene pomocí SMS.

Případné zpoždění se také oznamuje automaticky. Řidič bere do ruky telefon jen v případě dotazů a mimořádností. Například když zákazník není na místě a řidič s ním chce dohodnout náhradní způsob předání. (Nepřevzetí nákupu může být penalizováno.)

Velký přínos má i monitoring doby, kterou auto stráví na té které adrese. S počtem jízd roste relevance odhadu a spolehlivost rozvozního plánu.

Zatím jenom vlaštovka

Příklad Rohlíku ukazuje, že zvýšení přesnosti doručení vyžaduje – vedle kvalitního plánování tras a vyhodnocování jízd – i perfektní organizaci skladu, nakládky, komunikace a vykládky. Systém, který Rohlík s naší asistencí zavedl, je nyní nabízen pod obchodní značkou Veloq i dalším online potravinářským obchodům. Může být přínosem i pro klasické kurýrní společnosti?

To je zatím těžké říct. Investiční náročnost komplexní modernizace plánování je vysoká a také provoz pokročilých skladů vyjde dráž než haly s partou brigádníků. Na rozdíl od Rohlíku, kurýři “naskladňují zboží” jen krátce před jeho “vyskladněním”, optimalizovat nakládku proto lze jen do určité míry.

Zatímco Rohlík doručuje zásilky výhradně ke dveřím, většina dopravců obsluhuje i výdejní místa a boxy. U nich na přesném čase doručení zase tolik nezáleží.

Konečně, informace o přesnosti doručení se musí implementovat do všech e-shopových systémů, aby se mohla stát kritériem výběru dopravní služby.

A to je moc úkolů najednou. Proto se nám zdá, že z patnáctiminutových doručovacích oken se ještě dlouho budou těšit výhradně zákazníci Rohlíku.

Spusťte svoji digitální revoluci ještě dnes.

Uvidíte, jak sametová může být.

Kontaktujte nás

Zrychlete, zlevněte. Vydělejte víc.

    Vaší zprávě se budeme co nejdříve věnovat.