Článek   20. 8. 2024 7 výhod digitálního plánování dopravy

Také všude čtete, co všechno už digitální plánování umí a jaký propad do nicoty hrozí, pokud si ho okamžitě nepořídíte?
z 62 otázek
Zrušit filtr

Po takové nakládačce možná propadnete panice. Přečtete si horu dalších článků, zjistíte, že nevíte jak začít, usoudíte, že to ještě bude muset počkat a vrátíte se k bloku a k telefonu.

Nebudeme vás přesvědčovat, že tradiční postupy v logistice jsou cestou do pekel. Ukážeme raději na sedm situací, ve kterých IT prokazatelně snižuje náklady, zvyšuje zisky a/nebo zrychluje práci. Dáte-li pak přednost novému záchvatu paniky, nebo úvaze jak dojet peloton, necháme na vás. V obou případech vám umíme pomoci.

V čem je digitální dispečer určitě lepší než živý

1. Je rychlejší
Výpočetní výkon plánovacích aplikací umožní zvážit nesrovnatelně víc variant řešení než sebevýkonnější dispečer. I tak je plán hotový podstatně dříve. Stejně rychle ho lze přizpůsobit změněným podmínkám. Protože plánovače komunikují s řidiči v reálném čase, dají se potíže odstranit dřív, než přinesou škody.

2. Šetří peníze za plánování
Plánovací aplikace zastanou práci několika lidí. Uvolněný pracovník se může soustředit na hledání inovací nebo hašení zapeklitých mimořádností.

3. Dosahuje dlouhodobě nižších nájezdů
Operativní práce s digitálními mapami, databází jízdních dat a aktuálním stavem provozu umožňuje bleskově nacházet (a měnit) trasy tak, aby byly co nejkratší, resp. nejefektivnější. Součástí leasingových smluv vozidel bývá omezení nájezdu. Stihnete-li v limitu rozvézt více zboží, vyděláte. Prodloužíte-li interval oprav a obměny vozového parku, vyděláte znovu.

4. Šetří peníze na provoz
Kratší trasy samozřejmě šetří PHM, provozní kapaliny, pneumatiky a tak dále. Na kilometru jde o haléře, v ročních objemech o statisíce nebo miliony korun.

5. Zvyšuje kapacitu dopravy
Když jsou auta i řidiči rychleji zpět, mohou dřív vyrazit znovu. Při stejném počtu vozidel i lidí dosáhnete vyšších přepravních výkonů.

6. Zvyšuje kvalitu služby
Digitální plánování je podstatně lepší v odhadech dojezdových dob. Zákazníkům můžete nabídnout užší časová okna nakládky a vykládky. Můžete jim nabídnout i online sledování a snadnou komunikaci s řidičem, takže jeho příjezd mohou očekávat takřka s minutovou přesností.

7. Otevírá oči
Každá plánovací aplikace si ve vlastním zájmu buduje obsáhlou bázi dat, ze kterých se učí. Spoustu z nich ochotně poskytne i vám, abyste se mohli učit s ní. Ze zkušenosti víme, jak snadno se v dopravě podléhá iluzím. A kolik překvapivých zjištění dopravci dík aplikacím zažijí. Samozřejmě že metrikou tu není množství překvapení, ale peněz, které rozšíření vhledu zachrání či vydělá.

Návratnost už po několika dnech

Co jsme popsali, můžeme doložit hromadou dat: náklady jsou nižší, výnosy jsou vyšší. Výdaje za naše plánovací programy se vám vrátí už po několika dnech. Ekonomicky není co řešit.

Hlavní překážkou přechodu od excelů a telefonů k pokročilým programům je psychologická bariéra. Obava, že se všechno překope, a když se změna nepovede, nikdo ji už nevezme zpátky.

Takovým obavám rozumíme, nemají však oporu v datech. Digitalizace dispečinku nevyžaduje finanční investici, odeslání vašich lidí na dvouletý kurz do Kalifornie ani ohrožení plynulosti provozu. Přechod na nový systém bývá plynulý a zvládnou ho i lidé, kteří počítače příliš nemusí. Určitě nehrozí, že jednoho dne přijdete do práce a váš byznys bude v troskách.

Až zahodíte blok či starý software a přejdete na nový, zůstane vám k zodpovězení jediná otázka: proč jsem to neudělal(a) dřív?