Obrázek platný pro Českou poštu má s moderním doručováním balíků stále méně společného. Inovace dnes táhnou velké e-shopy, zásilkové a kurýrní služby. Doručení do druhého dne až ke dveřím. Solidní odhad času, kdy se kurýr objeví. Online sledování zásilky. Snadná změna času a místa doručení. Rozsáhlá síť, sběrných/výdejních míst (parcel shopů) a automatických výdejních boxů. Jednoduché podávání balíků.
Doručování balíků má ale i úzká hrdla. V aglomeracích především hustý provoz, který s rychlostí aut snižuje i výkon systému. V řídce osídlených venkovských oblastech zase zvýšené náklady na doručení a komplikace s počasím. Impulsů pro inovace je víc než dost.
Americké e-shopy a obchodní domy zkoušejí zboží doručovat drony. Walmart s nimi obletěl už miliony adresátů. Zkušebně létat začal Amazon a další.
Pokud si nekoupíte zrovna pračku a nebydlíte na letišti nebo pod dráty vysokého napětí, slétne dron až k vašim dveřím, zůstane ve viset vzduchu a počká, až si od něj balíček převezmete. Ptáte-li se na případy nechtěně smeknutých klobouků a posekaných prstů, nejsou hlášeny. Třeba drony Amazonu zatím řídil člověk, budoucnost je ale samozřejmě v autonomním provozu.
V Česku vyzkoušely dron e-shopy Mall.cz a Kytary.cz, ty to ale na masové rozšíření zatím nevidí.
Technické vychytávky budí pozornost, na budoucnost logistiky zatím ale nemají velký vliv z důvodů veskrze přízemních. Pokud zboží nebude dostupné v posledním distribučním uzlu, dron poslední míli příliš nezkrátí.
Řada logistických inovací proto nebude tak zajímavá jako pizza doručená raketou. Internet věcí způsobí, že zásilky začnou komunikovat se skladovými a logistickými systémy aktivněji než předložením čárového kódu nebo NFC čipu. Na plošinách tramvají možná přibudou místa vyhrazená kurýrům na koloběžkách. A tak dále.
Zdokonalovat se budou i metody doručení v přesný čas, slučování zásilek v určitých místech logistického řetězce nebo sdílení distribučních center více dopravci. Lépe se zhodnotí zdroje a investice v nich. Zvyšovat se bude i komfort sběru, sledování a přebírání zásilek dík postupným změnám algoritmů, aplikací, nasazováním všestrannějších chatbotů atp.
Také jeden ze základních kamenů logistiky, plánování optimálních tras, promění umělá inteligence nebo zavedení autonomních vozidel. Dispečeři i pošťáci si uvaří kávu, princip moderního doručování balíků ale zůstane stejný. Dostat je k zákazníkům v co nejkratším čase a za co nejmenší peníze.