Článek   25. 7. 2025 Výdejní box, výdejní místo, nebo balík do ruky?

Pamatujete? Přišli jste domů z práce, otevřeli poštovní schránku, na zem vám vypadla halda letáků a mezi nimi lístek z pošty Adresát nezastižen. Tak šup poklusem na poštu, než u balíků zavřou.
z 71 otázek
Zrušit filtr

Balíkový trh se v posledních letech liberalizoval. S nástupem e-shopů přibral na váze, přibylo dopravců i způsobů doručení. Nově se rozporcoval i tržní koláč. Zatímco Českou poštu v objemu balíků dotáhlo DPD, sama Zásilkovna (Packeta) dnes přepravuje o čtvrtinu balíků víc než obě jmenované společnosti dohromady. Rostou i výkony dalších kurýrních služeb.

Pojďme si porovnat „nové“ způsoby doručení – do ruky, na výdejního místo a do výdejního boxu, a to z pohledu obchodníka, adresáta i samotného dopravce.

Výdejní místa

Výdejní místa zkracují dopravcům čas cesty i vykládky. Na jednom místě vyloží více zásilek, a nemusí je jednotlivě rozvážet ani rozdělovat do výdejních boxů.

Zákazník výdejní místo preferuje, pokud v čase doručení nemůže být doma, výdejní místo má někde po cestě a ještě ho třeba využije k dalšímu nákupu. Odbavení bývá rychlé, bez zápasu s aplikací či s displejem výdejního boxu. Živý kontakt může být důležitý argument pro starší zákazníky a všechny, kterým jdou anonymní technologie na nervy. Samozřejmou podmínkou použitelnosti výdejních míst je vstřícná provozní doba.

Obchodníci zvláštní důvod k použití výdejních míst nemají, nejde-li o jejich vlastní prodejny.

Výdejní boxy

Česko málokdy vévodí žebříčkům pokročilosti, v počtu výdejních boxů na hlavu ale hraje prim. Firmy jako Alza, Zásilkovna nebo Balíkovna investují velké peníze, takže se boxy objevují na stále odlehlejších periferiích. V rozptýlené venkovské zástavbě dělá výdejní box u zastávky opravdu užitečnou službu.

Nespornou výhodu má i v nepřetržité dostupnosti. Zákazníky ani dopravce netlačí provozní doba. Alza může půlnoční objednávku doručit do rána mj. právě dík vlastním boxům. Řízení rozvozu je ale o to náročnější.

Dopravce totiž nikdy neví, kdy si zákazníci pro své zboží přijdou a kdy se schránky uvolní. Část naložených balíků tak do boxů nevejde a putuje zpět na depo. To vede k opakovaným manipulacím a prodloužení doby doručení – k nelibosti zákazníků i objednavatelů dopravy.

Obliba výdejních boxů bude ale zřejmě růst, jak si lidé začnou zvykat na možnost balíky z nich také odesílat. A to nejen při vracení zboží z e-shopu, ale i v běžném poštovním režimu. Až se vám v boxu objeví koš meruněk od babičky z Pálavy, vězte, že pokrok dobyl další metu.

Home delivery

Doručení ke dveřím je nejpohodlnější variantou pro zákazníky, kteří u těch dveří mohou stát. Dnes se obvyklý interval doručení počítá na hodiny, Rohlík.cz už ale umí pracovat s 15minutovým oknem. To je zatím výjimečný výkon i v celosvětovém měřítku. Za to, že firma úkol zvládne, vděčí perfektnímu plánování, špičkové organizaci skladu a intenzivní analýze dat z minulých rozvozů.

Zákazník za režim home delivery obvykle zaplatí nejvíc. Na druhé misce vah má pohodlí a čas, který nestráví mimo dům. Právě komfort doručení je natolik významný, že řada online obchodníků dopravné dotuje, resp. balí do ceny produktu. Nikam pro svůj nákup nemuset, to je důležitý impuls pro vlastní nákupní rozhodnutí.

Co si vybrat?

Zákazníkům radit nemusíme. Způsob dopravy si snadno zvolí podle okamžité potřeby.

Obchodníkům můžeme doporučit kombinaci všech modelů dopravy – právě proto, aby jejich zákazníci měli z čeho vybírat. Samozřejmě záleží na zboží, jaké prodávají. Pizza z výdejního boxu tolik nechutná, pro zásilku prken zas v leckterém výdejním obchůdku nebudou mít místo.

Dopravcům priority diktuje konkurence, resp. poptávka zákazníků. Velké kurýrní služby kombinují všechny režimy, na trhu je ale místo také pro specializované dopravce, kteří např. rozvážejí objemné, těžké a/nebo paletové zásilky.

Důležitou klientelou dopravců jsou majitelé e-shopů, kteří rozhodují o tom, zda jejich nabídku předají vlastním zákazníkům. Na druhou stranu, dopravu České pošty nabízí přes 70 % českých e-shopů, ale její podíl na balíkové přepravě je o poznání nižší. Důvodem může být vyšší cena dopravného. Což je jen další důvod k přemýšlení o čem? O modernizaci skladů, optimalizaci distribuce a neustálém ladění obchodního modelu.

Spusťte svoji digitální revoluci ještě dnes.

Uvidíte, jak sametová může být.

Kontaktujte nás

Zrychlete, zlevněte. Vydělejte víc.

    Vaší zprávě se budeme co nejdříve věnovat.