Kolik stojí závoz potravin pro vybraného zákazníka, když se zaváží různými auty a dopravci a ještě se to všechno míchá v cross-dockingových skladech? Kolik stojí doprava vybraného druhu klobás? Získat skutečný přehled nad dopravními náklady je stejně nutné jako náročné.
Podnik MP Krásno je kultovním valašským výrobcem masa a masných lahůdek, na které čekají 2000 zákazníků v Česku, na Slovensku, v Polsku i v Maďarsku. Počet tras se pohybuje kolem stovky.
Dalekáť cesta, velké náklady, řekl by klasik. Potřeba rozklíčování přiměla i MP Krásno hledat řešení, které by zvládlo velké množství různých cenových modelů, rozpad celkových nákladů na položky objednávek nebo ceny cross-dockingu na jednotlivé odběratele.
Krásenští používali Plantour a byli s ním v podstatě spokojeni. Tohle ale prostě neuměl. Nabídli jsme nové řešení za cenu, na kterou byli zvyklí, a pustili se do díla.
Tasha nastupuje
Do výpočtu jsme zahrnuli všechny položky, které se na ceně rozvozů podílejí: primární a sekundární distribuci, cross-docking, svozy surovin a zboží, servis vozidel, mzdové náklady a další. Plánovací program Tasha jsme propojili s aplikací na sledování vozidel T-Cars a získali tak údaje o plánovaných i ujetých vzdálenostech. Vymysleli jsme jak plánované trasy zpětně přepočítat na skutečně zavezené zboží.
Aplikace jsme napojili na firemní systém finančním plánování BNS a začali ho zásobovat přesnými daty z terénu. Každou zakázku jsme rozložili do tří úrovní:
- úroveň odběratele (adresa, na kterou se zboží doručuje),
- úroveň objednávky (odběratel může zboží objednávat vícekrát denně) a
- úroveň položky objednávky (10 kg vídeňských párků).
Náklady lze nově dopočítat pro každou z těchto úrovní. Usnadnilo to hledání děr, jimiž odtékají peníze v důsledku nereálných plánů i lidských selhání. Když např. řidič s autem plným uzenin sjede z trasy na kus kuskusu, dispečer to pozná a zajížďku mu (přesně) spočítá.
Z nuly na sto za zlomek vteřiny
Také proces plánování se zjednodušil a do značné míry zautomatizoval zavedením šablon, které mj. podporují obsluhu stejných zákazníků stejnými řidiči.
Optimalizace zastávek na trase trvá zlomek vteřiny. Stačí v mapě určit oblast, kterou má trasa obsloužit, a adresy lokálních zákazníků bleskově naskáčou do řady. Výpočet je proti původnímu řešení nesrovnatelně rychlejší.
Pokročilý editor tiskových sestav dokáže snadno tvořit speciální tiskoviny pro řidiče, vrátnici nebo expedici.
S rychlostí výpočtu si nezadalo ani tempo vývoje. Implementaci jsme zvládli během prvních tří měsíců roku 2020. Aplikaci jsme postupně spouštěli pro Slovensko, Čechy, Moravu, Maďarsko a nakonec Polsko.
Zákazník v na míru upravené Tashi získal výkonný nástroj pro plánování i relevantní finanční analýzu závozu potravin. Urychlil práci dispečerů a posílil kontrolu nad řidiči i stavem jejich odotachometrů. Naložené dobroty tak k zákazníkům doputují ještě čerstvější než dřív.