Článek  16. 9. 2022

Evropský týden mobility: téma pro planetu i peněženku

Evropský týden mobility letos proběhne od 16. do 20. září. Poprvé se konal v roce 2002 z iniciativy Evropské komise, která chtěla obrátit pozornost médií i veřejnosti k palčivému tématu udržitelné dopravy.
Problémy dopravy

Že je současný stav dopravy ve velkých (a často ani ne tak velkých) městech sotva udržitelný, musí tušit i fanoušci života stráveného za volantem. Množství vozidel v Evropě rok od roku stoupá, což nelze říci o plochách pro další ulice, silnice a parkoviště. Nové komunikace až příliš často vznikají na úkor lidí, kteří zrovna autem nikam nejedou.

Kam se všemi těmi auty

Jak zatočit s otesánkem motorismu, je téma dlouholeté, složité a v Česku stále stejně kontroverzní. Svar mezi potřebami, přáními a obsesemi dotčených stran se zdá být hrou s nulovým součtem.

A problém zatím roste před očima. Virtuální parkoviště, na kterém by bok po boku zastavila všechna česká (jen) osobní auta, by zabralo plochu téměř 80 kilometrů čtverečních. Plocha dálnic, silnic, ulic a skutečných odstavných ploch se počítá na stovky čtverečních kilometrů a každým rokem se zvětšuje.

Právě týden mobility by měl řešení dopravních hádanek nasvítit v kontextu jejich ekonomických, urbanistických zdravotních a ekologických dopadů.

Hustotu provozu ovlivňuje chování

Zvětšující se plochy dopravních staveb a stále větší provoz nemusí souviset jen s rostoucím počtem vozidel. Doprava houstne i s přispěním těch, kteří před jejími důsledky unikají do vzdálených periferií a rekreačních oblastí.

Také vznik velkých obchodních center přispěl k hustotě dopravy v určitých lokalitách podstatně více než absolutní nárůst počtu aut.

Dokonce i rozvoj e-shopů přivedl do ulic nová auta kurýrních služeb. Současně ale snížil potřebu spotřebitelů jezdit za nákupy do kamenných obchodů. Nejde jen o počet vyrobených vozidel, ale také o způsob jejich používání.

Doprava přesouvá hmotu, ale rozhoduje o ní duch

Určitou nadějí alespoň pro plíce a uši obyvatel je nastupující elektromobilita. I když bude Jižní spojka stále ucpaná, sníží se hladina hluku, který ničí zdraví rezidentům v okolí. I když kurýr nebo táta od rodiny zaparkuje na chodníku, trávníku a cyklotrase současně, nebude už alespoň obtěžovat spuštěným motorem.

Dokud se ale nepodaří nahradit fosilní zdroje obnovitelnými, zdraví lidí kolem silnic budou nadále poškozovat zplodiny z uhelných elektráren, které budou elektroauta napájet.

Ke zmírnění dopadů dopravy pomáhá i výpočetní technika. Vývojáři Googlu zapřáhli do pokusů o hladší průjezd světelnými křižovatkami umělou inteligenci. Nejde jen o časovou úsporu, ale také menší počet akcelerací. Totéž Google zavádí do svých Maps novou možnost volit trasu i podle spotřeby pohonných hmot. Půjde o užitečnou pomůcku s potenciálem snížit náklady na PHM i množství emisí.

Profesionálním dispečerům to ale moc nepřinese. Jejich výkonné plánovače umí už dnes účinně krátit čas strávený na silnici iu čerpacích pump. V globálním měřítku jde o úspory obrovského množství peněz, energií a škodlivin, které by skončily v atmosféře nebo v našich plicích.

Spusťte svoji digitální revoluci ještě dnes.

Uvidíte, jak sametová může být.

Kontaktujte nás

Toto je naše pomoc vaší dopravě

Naše produkty

Sdílet na FacebookuSdílet na XSdílet na LinkedIn

Zrychlete, zlevněte. Vydělejte víc.

Vaší zprávě se budeme co nejdříve věnovat.