Článek  30. 11. 2024

Intermodální přeprava a naše místo v ní

Intermodální přeprava je fascinující logistický model, na kterém doslova stojí svět. Umožňuje globální výměnu zboží a surovin, zkracuje přepravní časy, snižuje přepravní náklady i dopady na životní prostředí.
Plánování tras

Jaké druhy přepravy patří do intermodálním systému

Intermodální systém dopravy (IMSD) kombinuje přepravu zboží a surovin více druhy dopravních prostředků. Podstatné je, že se z lodě na vlak nebo z letadla na auto nepřekládá samo zboží, ale tzv. přepravní jednotka, typicky kontejner nebo návěs. Když si tedy vagon s uhlím necháte přeložit na valník nebo když váš návěs postupně tahá více tahačů, nejde o IMSD.

Z továrny pošlou kontejner s tahačem do přístavu. Tam ho naloží na kontejnerovou loď, plující na druhý konec světa. V cílovém terminálu se kontejner přeloží na vlak nebo kamion a převeze do regionálního distribučního centra. Tady kontejner otevřou, zboží přeloží na auta a rozvezou ho do lokálních překladišť. Kde už na ně čekají dodávky poslední míle s cílovým špendlíkem zapíchnutým do adres odběratelů.

To je jen jedna z mnoha konfigurací IMDS. Podstatné je, že byly použity různé typy dopravy a že podstatnou část cesty zboží strávilo v kontejneru (nebo v návěsu), aniž by bylo vzato do ruky.

Společným znakem IMSD je i to, že silniční dopravou cesta obvykle začíná a prakticky vždy končí. První a poslední míle patří autům. Tedy i nám.

Co se v rámci intermodální přepravy vozí?

Všechno. Od spotřebního zboží přes zemědělské plodiny po průmyslové suroviny. Ropné produkty, zbraně, ale i auta, železniční vozidla a součástky lodí a letadel — tedy vlastní dorost použitých dopravních prostředků.

Jak se intermodální doprava plánuje

Jestliže rozvoz mléka z mlékárny dokážete přinejhorším řídit zpaměti, naplánovat cestu čínského elektromobilu do Švédska a skříněk Billy do Číny je mnohem napínavější.

Samotný výběr optimálních prostředků vyžaduje velice komplexní analýzu vzdáleností, časů, nabídky přepravních kapacit a vlastností nákladu. Přeprava do zámoří může být paradoxně jednodušší než rozhodování o přepravě na půdě kontinentu. Doprava do Argentiny bude záležet především na lodním spojení. Vést ale návěs ze Stockholmu do Curychu přes Øresund po mostě, nebo ho v Ystadu posadit na trajekt? Koupit mu z Polska lístek na vlak, nebo do zapřáhnout další tahač?

Rozhodování závisí na frekvenci pravidelných nákladních vlaků a objednacích lhůtách cargo kapacit, časových oknech nakládky zámořských kontejnerových lodí, synchronizaci všech nácestných uzlů překládek a tak dále. Čím hustší je dopravní síť, tím širší je škála možností, a tedy i těžší volba nejlepšího řešení.

Bez specializovaných IT systémů (SAP, Oracle a další), které propojují skladové hospodářství s grafikony přepravců, kapacitami distribučních hubů a sledováním zásilek, by uskutečnění takové cesty bylo malým zázrakem. A co teprve, vyrábíte-li v režimu just-in-time.

Úzká hrdla intermodální přepravy

Vynecháme-li samotné plánování, nejčastějším problémem na cestě bývají zpoždění na překladištích. Zpoždění, jak víme, vznikne vždy a všude, kde by vzniknout aspoň trochu mohlo. Bouře na moři, stržená trolej, zadřený motor, špatná komunikace v obou smyslech slova, stávkující řidiči, stávkující zemědělci a zablokovaní řidiči, v důsledku toho prázdné nebo přeplněné sklady. Připočtěme válečné konflikty, přírodní pohromy a epidemie.

Plán poslední míle

Každá cesta ale přesto jednou skončí. Pojem poslední míle označuje úsek cesty mezi posledním překladištěm a místem určení. Ačkoliv v drtivé většině vede po dobře známých domácích silnicích, v přepočtu na kilometr bývá nejdražší a také logisticky velmi náročná.

Tuny zboží až dosud sdružené v kontejneru jsou rozměněny na jednotlivé krabice a bedny. Až dosud přímá cesta z A do B a z B do C se rozplete ve složitou síť tras, které je třeba správně naplánovat a ve stanovené lhůtě projet.

S kontejnerem ze Šanghaje do Evropy vám nepomůžeme. Ale jak jeho obsah rozvézt do všech obchodů na Valašsku nebo v Budapešti, to vám řekneme na kilometr, minutu a korunu přesně.

Spusťte svoji digitální revoluci ještě dnes.

Uvidíte, jak sametová může být.

Kontaktujte nás

Toto je naše pomoc vaší dopravě

Naše produkty

Sdílet na FacebookuSdílet na XSdílet na LinkedIn

Zrychlete, zlevněte. Vydělejte víc.

Vaší zprávě se budeme co nejdříve věnovat.