Článek   19. 6. 2023 Jak elektromobilita změní plánování dopravy

Elektromobilita mění mnohé návyky motoristů, a dotkne se i plánování tras. Současně ale platí: kdo plánuje už dnes, velké změny nepocítí.
z 62 otázek
Zrušit filtr

Náklaďáky dobíjejí doma

Správný plánovací algoritmus se musí umět přizpůsobit všemu. Jinak by denně kolaboval i při méně revolučních změnách, než je změna trakce silničních vozidel.

Proto ani nástup elektrických dodávek a kamionů nemění principy optimalizace tras. Dobíjení se řešit nemusí. Kapacita baterie nákladních vozidel vystačí na většinu běžných výjezdů, a dobíjet se tedy může až v domovské garáži.

Omezení začnou vznikat se zmenšováním vozidel a baterií. Pickup, který má celý den rozvážet zásilky v hustém městském provozu, může přijít o šťávu dřív, než mu skončí směna. Tento typ rozvážek naštěstí zahrnuje častý (nebo snadný) návrat na základnu, takže hledat veřejné a drahé nabíječky není potřeba. Vybité auto si dá pauzu na šňůře v depu a místo něj vyrazí čerstvě nabité.

Elektrokamiony na cestě Evropou

Nabíjení na trase se už ale nevyhne dálková kamionová přeprava. Žádná dnešní baterie nevydrží cestu z Hamburku do Atén.

Společnost Daimler-Benz, jeden z průkopníků nákladní elektromobility, začal v USA testovat tzv. elektrické ostrovy, speciální nabíjecí stanice pracující s extrémně velkými nabíjecími proudy. I zastávka u nich si vezme nějaký čas, plánování ani dobu jízdy ale zásadně neovlivní.

Algoritmus z mapových podkladů vyčte, kde nabíjecí stanice jsou, a trasu k nim ohne. Dobu nabíjení se pokusí sladit s povinnou přestávkou dle AETR nebo rovnou s časem řidičova spánku.

Dojezd auta na baterii ovlivňuje také venkovní teplota. Plánovací programy zatím nejsou napojeny na meteorologické servery, snížení kapacity baterie v chladném počasí už ale zohlednit umějí.

Skútry a kola

Na opačném konci velikostní tabulky elektrovozidel najdeme skútry a cargo kola. Pro svou flexibilitu a náklady jsou stále oblíbenější hlavně u kurýrních služeb a online prodejců jídla nebo potravin.

Ani jejich výjezdy nejsou příliš daleké a každou chvíli vedou zpátky na základnu. Velkou výhodou je výměnná baterie. Poloprázdná se strčí do nabíječky a nabitá se nasadí.

Na plánování tras pro tato malá vozidla je zajímavější možnost využití cyklostezek a některých jednosměrek v protisměru, tedy tras, na které auta nemohou. Také s nimi umí plánovací program počítat.

Plánovače pro osobní auta

Zbrusu novou zkušenost s plánováním tak elektromobilita přináší především řidičům osobních aut. Ti zatím nemohou spoléhat, že v kdejakých Kotěhůlkách narazí na nabíjecí stanici. To přiživuje nechuť ke všemu tomu evropskému pokrokářství.

Přitom nejde o víc než drobný posun v pojetí mobility. K cíli se dostaneme možná o pár minut později, ale (doslova) v klidu a pohodě. Před cestou si nebudeme muset lehat do map s buzolou. Každý výrobce elektroaut dodává mobilní aplikaci, která ví o každé nabíječce v Evropě. Při výběru zohlední vzdálenost, dopravní situaci i výškový profil trasy k ní, stejně jako již zmíněné počasí — všechny okolnosti, které mají vliv na dojezd.

Na nabíječce strávíme nějakou minutu navíc, což nám dává možnost přejít z pressa na lungo. Stále kratší časy dobíjení nás ale dříve či později dotlačí zpátky k pressu. A pak možná zmizí i sama nutnost plánování tras, jak nabíječek bude přibývat a my kolem nich začneme jezdit jako kolem patníků.

Spusťte svoji digitálni revoluci ještě dnes.

Uvidíte, jak sametová může být.

Kontaktujte nás

Toto je naše pomoc vaší dopravě

Naše produkty

Zrychlete, zlevněte. Vydělejte víc.

    Vaší zprávě se budeme co nejdříve věnovat.