Náklaďáky dobíjejí doma
Správný plánovací algoritmus se musí umět přizpůsobit všemu. Jinak by denně kolaboval i při méně revolučních změnách, než je změna trakce silničních vozidel.
Proto ani nástup elektrických dodávek a kamionů nemění principy optimalizace tras. Dobíjení se řešit nemusí. Kapacita baterie nákladních vozidel vystačí na většinu běžných výjezdů, a dobíjet se tedy může až v domovské garáži.
Omezení začnou vznikat se zmenšováním vozidel a baterií. Pickup, který má celý den rozvážet zásilky v hustém městském provozu, může přijít o šťávu dřív, než mu skončí směna. Tento typ rozvážek naštěstí zahrnuje častý (nebo snadný) návrat na základnu, takže hledat veřejné a drahé nabíječky není potřeba. Vybité auto si dá pauzu na šňůře v depu a místo něj vyrazí čerstvě nabité.
Elektrokamiony na cestě Evropou
Nabíjení na trase se už ale nevyhne dálková kamionová přeprava. Žádná dnešní baterie nevydrží cestu z Hamburku do Atén.
Společnost Daimler-Benz, jeden z průkopníků nákladní elektromobility, začal v USA testovat tzv. elektrické ostrovy, speciální nabíjecí stanice pracující s extrémně velkými nabíjecími proudy. I zastávka u nich si vezme nějaký čas, plánování ani dobu jízdy ale zásadně neovlivní.
Algoritmus z mapových podkladů vyčte, kde nabíjecí stanice jsou, a trasu k nim ohne. Dobu nabíjení se pokusí sladit s povinnou přestávkou dle AETR nebo rovnou s časem řidičova spánku.
Dojezd auta na baterii ovlivňuje také venkovní teplota. Plánovací programy zatím nejsou napojeny na meteorologické servery, snížení kapacity baterie v chladném počasí už ale zohlednit umějí.
Skútry a kola
Na opačném konci velikostní tabulky elektrovozidel najdeme skútry a cargo kola. Pro svou flexibilitu a náklady jsou stále oblíbenější hlavně u kurýrních služeb a online prodejců jídla nebo potravin.
Ani jejich výjezdy nejsou příliš daleké a každou chvíli vedou zpátky na základnu. Velkou výhodou je výměnná baterie. Poloprázdná se strčí do nabíječky a nabitá se nasadí.
Na plánování tras pro tato malá vozidla je zajímavější možnost využití cyklostezek a některých jednosměrek v protisměru, tedy tras, na které auta nemohou. Také s nimi umí plánovací program počítat.
Plánovače pro osobní auta
Zbrusu novou zkušenost s plánováním tak elektromobilita přináší především řidičům osobních aut. Ti zatím nemohou spoléhat, že v kdejakých Kotěhůlkách narazí na nabíjecí stanici. To přiživuje nechuť ke všemu tomu evropskému pokrokářství.
Přitom nejde o víc než drobný posun v pojetí mobility. K cíli se dostaneme možná o pár minut později, ale (doslova) v klidu a pohodě. Před cestou si nebudeme muset lehat do map s buzolou. Každý výrobce elektroaut dodává mobilní aplikaci, která ví o každé nabíječce v Evropě. Při výběru zohlední vzdálenost, dopravní situaci i výškový profil trasy k ní, stejně jako již zmíněné počasí — všechny okolnosti, které mají vliv na dojezd.
Na nabíječce strávíme nějakou minutu navíc, což nám dává možnost přejít z pressa na lungo. Stále kratší časy dobíjení nás ale dříve či později dotlačí zpátky k pressu. A pak možná zmizí i sama nutnost plánování tras, jak nabíječek bude přibývat a my kolem nich začneme jezdit jako kolem patníků.