Přepravní zakázku rámuje soubor informací o tom, co, kdy, kam a jak se poveze. Z nich je třeba odvodit, kdy a na které auto se zásilka naloží, kudy s ní auto pojede a mnoho dalších skutečností určujících, zda se jízda vyplatí.
To je důvod, proč dopravu už neplánují dispečeři s blokem v ruce a telefonem na uchu, ale vybavení sofistikovanými plánovacími programy provázaných s palubními počítači i lidmi, kteří jízdy vyhodnocují a fakturují.
Jak urychlit zpracování objednávky
Zdálo by se, že co se urychlit dalo, už urychlily výpočetní systémy. Automatizace srovnala náskok průkopníků třídy Amazon před běžnými firmami, které rovněž chtěly — a dnes už mohou — výrazně zkrátit časy i ceny přepravy.
Tlak na další zrychlování ale neklesá. Důvodem je konkurence dopravců i změny nákupního chování ve prospěch online nákupů, budeme-li mluvit jen o spotřebitelích. Také e-shopy konkurence vede ke snaze dodávat své zboží rychleji, nejlépe hned.
Co za této situace můžeme udělat pro ještě rychlejší odbavování zakázek?
Lhůta pro doručení závisí na druhu nákladu, doručovacích vzdálenostech i kvalitě silniční sítě. Vliv na ní má ale způsob zpracování dokumentace, nalezení nejkratší trasy, výběr vhodného vozidla, nalezení volného vozidla, dostupnost lidské síly pro řízení auta i celé operace a řada dalších okolností.
Pokročilé systémy pro plánování tras a řízení distribuce většinu úkonů přebírají a řeší rychlejsi i spolehlivěji než živí dispečeři. Navíc sledují i dosažené výsledky. Vědí, kolik času na přepravu potřebujete dnes, zítra, v určitých denních hodinách nebo ročních obdobích. Tato zpětná vazba pomáhá s předstihem řídit kapacity, přijímat či odmítat zakázky, uvažovat o aktivaci externích dopravců nebo nákupu nových aut.
Optimalizace doručení
Máte-li vlastní vozový park a dobrou aplikaci pro plánování tras, snadno určíte nejlepší trasu, odpovídající vozidlo i čas nakládky a vykládky.
Pokud vlastní auta nemáte, všechno bude záviset na správné volbě externího dopravce. S nimi ovšem musí kalkulovat i majitelé podnikových flotil, protože ne vždy je závoz vlastním autem rychlejší a levnější.
Inspiraci podloženou daty vám poskytne externí analýza dopravních potřeb nebo distribuční sítě.
Zákaznická podpora
Do pečlivě připravených plánů hážou vidle sami zákazníci. Proto jednou z nejdůležitějších věcí, které můžete pro zrychlení provozu udělat, je pečlivě nastavit komunikační systém. Jen robustní zákaznická podpora dokáže efektivně přenášet informace, reagovat na požadavky zákazníků a předcházet zmatkům, zdržením a ztrátám na zisku.
Pomůže vhodná mobilní aplikace pro dispečery a řidiče.
Pár procent navíc, na kterých záleží
Kolik ušetříte, budete-li držet našich rad? Několik procent nákladů. Že to za tu práci nestojí?
Doprava není levná a každé jedno procento znamená spousta peněz. Pokročilé plánování přitom nešetří jen peníze, ale i čas, pohodu a kapacity dispečerů, kteří dopravu řídí.
Dobrou zprávou je i to, že návratnost investic do optimalizace je velice rychlá. Je vážně problém na nich prodělat.