Článek   10. 9. 2025 Kdy nahradit fixní trasy dynamickým plánováním

Mnoho firem nemusí plánovat trasy každý den. Jiné by mohly, měly, ale nedělají to. I když úspory mohou být značné, cesta k nim není zadarmo.
z 73 otázek
Zrušit filtr

Lekárny Dr.Max nebo čerpací stanice MOL. Stojí na stále stejné adrese a jejich zásobování má ustálený takt. Nebo Česká pošta. Ta sice své zítřejší adresáty nezná, v daném okrsku je ale tak jako tak obslouží stejné vozidlo.

Protože řidič svůj okrsek zná, trefí i poslepu. Ví, kolik času mu rozvážka vezme, kde může a nemůže zastavit, komu se ohlásit a kde se otočit. Znalost pořadí zastávek urychlí manipulaci s balíky. Dokáže předvídat i dopravní situaci a další vlivy, které by jinak bylo nutné sofistikovaně počítat.

Jak velkou roli takové měkké znalosti mají, vidí dispečer hned, když zkušeného řidiče vezme slepé střevo a nahradí ho nováček.

Plánování fixních je snadné a navíc je můžete jezdit celé roky bez podstatných změn. Takže si ani nevšimnete, jestli vás nestojí zbytečné peníze.

Zvlněná poptávka

Když totiž začne poptávka kolísat, stane se fixní trasa nerentabilní. Do jednoho okrsku odjede auto poloprázdné, do jiného se balíky ani nevejdou. Trasu rozhodí objížďka. Vznikne zpoždění, pokazí se auto, je třeba reagovat. Čím víc takových mimořádností, tím výhodnější začne být dynamické plánování.

Dynamické plánování nezná pravidelné linky. Auta vyrážejí na každý den jiné trasy, často k nelibosti řidičů. Ztrácí se výhoda vyšlapaných stezek. Ale co s nimi, když nevedou kam třeba?

Dynamické a složitější

Dynamická tvorba tras závisí na výkonných plánovacích programech, které zpracovávají tzv. vehicle routing problem (VHP). Berou v úvahu aktuální poptávku, dostupný vozový park, polohu vozidel, hustotu dopravy atp. Dokonce i zachmuřeným řidičům umí vyjít vstříc, když jim popis trasu obohatí o místa vhodná k zastavení, optimální objízdné trasy a další detaily.

Klíčovou podmínkou rentability je ale pokročilá organizace skladu. Chcete-li rozvozy zlevnit, musí se sklad přizpůsobit trasám, a ne naopak. Právě na schopností rychle balík převzít a přidělit ho správnému vozidlu závisí celková cena dopravy.

Jak funguje sklad

Při přebírání se na balík přilepí štítek s čárovým kódem adresy, nikoliv auta nebo předem dané fixní trasy. Systém trasy zakládá až podle přibývajících zastávek. Když pak skladník při nakládce bere balík znovu do ruky, naskenuje štítek, zobrazí si číslo trasy a balík na ni přihodí.

Je pravda, že skenování vezme až o pětinu času víc než rutinní třídění balíků. Zdržení se ale vyplatí. Auta vyjedou optimálně vytížená po nejlepší možné trase, ujedou méně kilometrů a rychlejsi se vrátí. Výrazně se zpřesní odhad času doručení. A stane-li se něco nečekaného, systém rychle dodá náhradní řešení.

Chaos?

Dokonale optimalizovaný rozvoz může paradoxně vypadat lehce chaoticky. Na zakázku sestavené trasy se mohou dotýkat i křížit, hlavně v hustě zastavěných oblastech. Ale když v jedné ulici uvidíte dvě auta téhož kurýra, veřte, že se tam potkala z dobrých důvodů. Vzápětí vyrazí každé jinam a bude to tak v pořádku.

Pro větší toleranci dynamického plánování vůči variabilitě poptávky se k němu stále více přiklánějí také evropské poštovní společnosti. Propad zájmu o listovní zásilky a obrovskou konkurenci v balíkové přepravě až dosud kompenzovaly zvětšováním a slučováním tradičních doručovacích okrsků.

Některé evropské pošty v posledních letech zvětšily některé okrsky až pětkrát a na až pět dnů prodloužily garantovanou (nejdelší přípustnou, nikoliv průměrnou) lhůtu doručení. Týden je ale dlouhá doba, která atraktivitu poštovních služeb jen dále snižuje.

Úspory jsou všude

S rentabilitou ale bojují i šlapající kurýrní společnosti. I ony by mohly svou dopravu zlevnit, kdyby zvětšili své sklady a zásilky si v klidu předtřídili. To by ale zpomalilo tempo distribuce. Proto je všichni drží i za cenu méně rentabilních jízd, vyšších nákladů a vyšších cen pro zákazníky, zdaněných jejich netrpělivostí.

Každý, kdo uvažuje o přechodu k dynamickému plánování dopravy, čelí stejné otázce: máme investovat do chytřejších skladů a pokročilé výpočetní technologie, nebo zůstat u starých zvyků, levných brigádníků a jet na stejné vlně s konkurencí, dokud nás všechny doba nedohoní?

Spusťte svoji digitální revoluci ještě dnes.

Uvidíte, jak sametová může být.

Kontaktujte nás

Toto je naše pomoc vaší dopravě

Naše produkty

Zrychlete, zlevněte. Vydělejte víc.

    Vaší zprávě se budeme co nejdříve věnovat.