Plánování tras jako dobrodružná hra
Silniční síť je jedna, a tak by nám pro všechny situace měl stačit jeden plánovací výpočet. Jenže vozidla jsou různá. Optimální trasa a jízdní doba dodávky se liší od trasy a jízdní doby plně naloženého kamionu. Cisterny s nebezpečným nákladem neprojedou vodárenským pásmem, kamiony s těžkými návěsy neunese most. Co kdyby ale kamion vyložil část nákladu už před mostem, a objížďka nebyla nutná?
Vidíme, že parametrů, které do výpočtu trasy vstupují, je víc než dost. Co to znamená pro plánovací program? Musí každé situaci přiřadit správnou “mapu”, a teprve nad ní začít něco počítat.
Základem výpočtu je tzv. matice vzdáleností, součást mapové služby, jakou je třeba HERE. Plánovací aplikace pomocí ní najde vhodnou trasu. Další parametry trasy už ale neposuzuje pomocí hodin a kilometrů, ale částky, kterou vás každý ujetý kilometr a minuta strávená na trase stojí.
Ptáte-li se po zdrojích našich map, pro Česko a Slovensko používáme open source mapy OpenStreetMap. Britští, australští nebo kanadští zákazníci preferují komerční mapy HERE.
Aktualizace map je nutností
Víte dobře, jak rychle se situace na silnicích mění. S mapou, která není aktuální, byste si proto mohli vytapetovat kancelář.
Matice vzdáleností mapových služeb se sice průběžně aktualizují, ovšem v taktu, který stíhá registrovat velké změny v terénu, nikoliv uzavírky a objížďky. Neberou v potaz denní změny hustoty provozu ani další okolnosti pro dobrý plán zásadní.
Tyto chybějící informace doplňujeme z Jednotného systému dopravních informací pro ČR (www.dopravniinfo.cz) a další služeb, které dopravní situaci monitorují v reálném čase.
Výpočty našich plánovačů tak pracují s maticemi vzdáleností mapových služeb, aktuálními informacemi z terénu a — pro úplnost — také s daty z mobilních GPS řidičů.
Měli bychom zdůraznit, že každodenní aktualizace map není nic samozřejmého. Někteří poskytovatelé plánovacích programů k ní přistupují jednou nebo dvakrát za rok, což — zvlášť ke konci období — způsobuje už dost podstatné chyby ve vedení tras i odhadech jízdních dob. Důvodem jsou náklady.
Průběžná aktualizace je poměrně pracná i pro naše servery a operátory, zato vy s nimi žádnou starost nemáte. Kliknete na tlačítko Aktualizovat, a než zabublá voda na kávu (podle výkonu vařiče a rychlosti internetového připojení), mapové podklady jsou znovu v té nejlepší kondici.
Aktualizaci map se věnujeme každý den, a totéž doporučujeme i vám.
Co všechno mapy vědí
Jak poznáte spolehlivou mapu? Že nepošle kamion pod viadukt, kde i cyklista musí sklonit hlavu, nebo na most, který praská pod fabií.
V centru naší pozornosti jsou především tato omezení:
- zákazy vjezdu a průjezdu (vč. vazby na typ nákladu),
- rychlostní limity,
- snížení kapacity průjezdu (rekonstrukce),
- objížďky,
- placené úseky,
- úseky bez zimní údržby,
- omezená nosnost,
- omezená výška podjezdu,
- omezená šířka průjezdu,
- omezená délka vozidla,
- omezení ADR – omezení vjezdu nebezpečných látek (detailní informace naleznete na stránkách Ministerstva dopravy České republiky).
Čtyři mapy a pátá k tomu
V Solvertechu používáme čtyři standardní mapy:
LCV (light carrier vehicles)
Pro vozidla, která se pohybují rychlostmi kolem maximální povolené rychlosti a která projedou všude, kudy projede osobní auto. Jejich hmotnost nepřesahuje 3,5 tuny a výška 2,5 metru.
HGV 7.5 (heavy goods vehicle)
Vozidla omezená mosty s nosností menší než 7,5 tuny a podjezdy nižšími než 3,4 metru. Očekává se nižší průměrná rychlost.
HGV 12
Vozidla omezená mosty s nosností menší než 12 tun a podjezdy nižšími než 3,6 metru. Ještě nižší rychlost.
HGV 18
Vozidla omezená mosty s nosností menší než 18 tun a podjezdy nižšími než 3,8 metru. Počítá se s nejnižší dosažitelnou rychlostí.
Máte specifické požadavky?
Tasha má v záloze i pátou mapu, díky níž umíme zohlednit individuální požadavky zákazníků.
Chcete, aby se vaše vozidla vyhnula určitým úsekům, byť na nich formální omezení není — třeba pro špatný povrch vozovky? Tyto a další požadavky vám do map zapracujeme. Vytvoříme mapy přesně odpovídající vašim logistickým potřebám a stavu vozového parku.