Na většině území Slovenska Pilulka.sk objednává dopravu u Slovenské pošty, GLS nebo Packety, slovenské verze Zásilkovny. V Bratislavě a okolí ale zákazníky, lékárny a výdejní Pilulka Boxy zaváží vlastními dodávkovými vozidly — i když je to o pětinu dražší. Jaký to má důvod?
Jedním z podstatných je ten, že společnost jako první na Slovensku nabídla dopravu v režimu same day delivery. Původně měli i oni jediné velké časové okno a objednávky expedovali jednou denně, vždy ráno. Objednávky se doručovaly nejdříve následující den. Dnes je uzavírají a vypravují třikrát denně v čase od 9 do 19 hodin. Zákazník se může rozhodnout, zda si balíček nechá doručit do práce, nebo domů. V každém případě jej má v rukou rychleji než dřív.
Výhodou same day delivery je i odlehčení expedice. Zboží lze vychystávat průběžně. Plánovací program Solvertech Tasha navíc umí — na základě statistiky — křivku zájmu modelovat, což usnadňuje plánování kapacit.
I když Bratislava není žádná megapole, plánování dopravy je tu mimořádně složité. Ulice jsou ucpané a odhad dojezdových časů obtížný. Dispečink musí počítat i s časovým omezením vjezdu do pěších zón. V takové situaci se velmi hodí schopnost Tashe bleskově upravovat trasy na základě statistických dat.
Způsob plánování výrazně ovlivňuje provázání Tashe s interním informačním systémem, s nímž jsou dále propojeny systém skladu a aplikace pro řidiče i zákazníky.
Konkrétní postup vypadá si takto: Objednávky interní systém předá skladu, který je expeduje a odepíše ze zásob. Data jsou přenesena do Tashe. Dispečer v mapě vymezí oblast, kterou je třeba obsloužit, a přiřadí jí vozidlo. Tasha vybere objednávky z dané oblasti a sestaví klasickou trasu (kterou již brzy rozhodí provoz v ulicích). Data pošle zpět internímu systému, který vystaví přepravní doklady, informuje řidiče a pošle zprávy zákazníkům.
Řidič ve své aplikaci uvidí mapu a všechny detaily platné trasy. Může z ní bleskově kontaktovat zákazníka nebo dispečink.
Aplikace pro zákazníky obsahuje především e-shop, ale i řadu vychytávek, jakými jsou usnadnění opakovaných nákupů nebo mapa s aktuální polohou blížícího se kurýra.
V současnosti má Pilulka.sk pro Bratislavu osm kurýrů, kteří velmi flexibilně vykrývají oblasti s největším náporem objednávek. Zákazníkům e-shopu doručují zboží s 30minutovou přesností, okno na obsluhu Pilulka Boxu má 15 minut.
Doprava zásilky službou Pilulka Expres je asi o 11 % vyšší než průměrné ceny komerčních dopravců. Cena ale během roku kolísá. Zatímco v listopadu 2023 byla dražší o téměř čtvrtinu, v lednu 2023 byla zase o 2 % levnější. Důvodem jsou výkyvy v poptávce po dopravních službách, přetížení expedice před koncem roku a řada dalších okolností.
Pilulka Expres je tedy o něco dražší. Ve srovnání s tím, jaké benefity přináší, ale není rozdíl příliš významný.
Značková auta v ulicích zvyšují povědomí o značce a vnímanou hodnotu služby. V náročných městských podmínkách odpadá alespoň část vlivů snižujících kontrolu nad pohybem a vytížením vozidel. Je-li hlavním cílem služby pozitivní zákaznická zkušenost, jsou zvýšené náklady velmi dobře vynaložené.
Posuďte sami. Net Promoter Score měří ochotu klientů služby doporučit ji někomu dalšímu. Zatímco oblíbená Packeta dosahuje v metrice NPS úctyhodných 85 bodů ze 100, Pilulka.sk je na 95 bodech.