Používáte GPS sledování vozidel? Ano, už rok. Kontrolujete, jak řidiči jezdí? Ne, není čas. Stačí, když řidiči vědí, že je někdo sleduje. A funguje to? Na začátku z toho měli strach, ale teď už to moc neřeší…
K čemu je v autě GPS?
Jestliže plánovací program určuje, kudy jet, palubní GPS poskytuje informaci, kudy a jak se opravdu jelo. Můžete hodnotit záznam jízdy, nebo ji sledovat v přímém přenosu – na to ale opravdu nebudete mít čas.
Dispečer vybavený daty z GPS sledování sedí vysoko a vidí daleko. Klienti mají pravdu: když řidič ví, že nad ním někdo bdí, dělá méně oklik a neplánovaných zastávek.
Detailní záznam reálné jízdy je nejlepším podkladem k hodnocení práce řidičů, ale i kvality jízdního plánu. Jedna (plánovací aplikace) a jedna (sledovací aplikace) tu dávají výsledek tři. Třetím ziskem je schopnost plány vylepšovat a zvyšovat jejich efektivitu čili úspory.
Přidejme ještě čtvrtý zisk. Automatické vedení knihy jízd a sběr dat pro nejrůznější statistiky a hlášení.
Vedle sledování exekuce se GPS samozřejmě používá i k vlastní navigaci vozidla. Přesnost určení polohy auta závisí na kvalitě přijímače. Zatímco telefon dokáže řidiče provést ulicemi města, profesionální palubní systémy (např. Sygic nebo Eurowag) ho přesně navedou až k rampě nebo doku.
Protože GPS přijímač spolupracuje s řídicí jednotkou auta, lze polohová data propojit se záznamem okamžité rychlosti nebo spotřeby paliva. V mapě se pak vykreslí způsob akcelerace, brzdění a okamžitá spotřeba, tedy řidičův unikátní jízdní styl. To je užitečná zpětná vazba pro řidiče i dispečera. Charakteristický styl řízení může zohlednit a další jízdy mu plánovat na míru.
Zpět k plánu
GPS dodá přesný zápis skutečné trasy. To jsou nesmírně cenná data. Nepoznáte ale z nich, zda byla trasa vhodně zvolená.
Tady nastává hvězdný okamžik sepětí sledovacích a plánovacích systémů. Plánovací programy po jízdních datech doslova šílí. A dokážou z nich opravdu hodně vytěžit. Aby jejich kartel fungoval, musíte ovšem GPS používat systematicky.
Představte si, že jízdní data použijete jen dvakrát do roka, přičemž jednou má řidič rýmu a podruhé je náledí. Zobecnit je znamená znehodnotit jízdní plány. Nestačí se na GPS dívat, ani jen když vznikne problém. Řešit kilometry navíc s měsíčním zpožděním není dvakrát efektivní. Přicházíte o to nejcennější – pravidelný přísun statistických dat, které až v určitém množství vytvoří reálný obraz skutečnosti.
Data jako na talíři
Import jízdních dat do analytické aplikace je automatický, stejně jako výpočet a zobrazení základních ukazatelů. Pokročilá aplikace dokáže zodpovídat jednoduché i strukturované dotazy. Dostane vás pod povrch konkrétních situací a dlouhodobých trendů. Nastavená KPI automaticky ohlásí dosažení kritických hodnot, při kterých je nutno zasáhnout. A zatímco vám ukazuje výsledky, na pozadí už optimalizuje příští jízdní plán.