Společnost vyrábí sýry, jogurty a mnoho dalších mléčných výrobků, které vozí do prodejen v celé České republice. Nedávno do sortimentu zařadila nanuky, což si vyžádalo vybavit rozsáhlý park chladírenských vozidel i mrazicím zařízením.
Požadavky odběratelů jsou ale proměnlivé a objem chlazených a mražených výrobků kolísá v závislosti na trase nebo na ročním období. Proto jsou vozidla vybavena posuvnými přepážkami, které umí nákladní prostor rozdělit na několik zón s různými teplotami.
Co přizpůsobit nelze, jsou jediné dveře, kterými se do prostoru vstupuje. Nakládka a vykládka různě chlazených výrobků tak vyžaduje pečlivé plánování.
Algoritmus plánování trasy musí respektovat příčky i jednoduchou logiku, že první se (do přední části vozu) naloží to, co půjde poslední ven.
Společnost funkcionalitu poptala u dodavatele své plánovací aplikace, řešení se ale nedočkala. Našim programátorům se ji podařilo vyvinout za pět dní.
Slovenský velkoobchod s potravinami zásobuje síť vlastních prodejen i markety smluvních zákazníků. V autech vozí mix chlazených i nechlazených potravin a nápojů. Běh chladicích agregátů je ovšem zbytečný, když auto chlazené zboží neveze.
V praxi jde hlavně o situaci, kdy auto chlazené zboží vyloží a pak může agregát vypnout. Tento moment by měl nastat co nejdříve. Proto trasy plánujeme tak, aby začínaly těmi zákazníky, kteří si chlazené zboží objednali, a až po nich obsloužila ostatní, kvůli nimž už chlaďák běžet nemusí.
Prioritizace zastávek podle druhu zboží samozřejmě vyvolává konflikty s požadavkem na absolutní délku trasy. V každém plánu proto zvažujeme, zda se optimalizovaná vykládka a zastavení agregátu vyplatí víc než nejkratší a nejrychlejší trasa.
Z uvedených dvou příkladů vplývá, jak významnou součástí optimalizace může být hra škatulata, hejbejte se. Právě pořadí nakládky, vykládky a uspořádání zásilek na korbě může — vedle dalších podmínek a okolností — výrazně pozměnit intuitivní představy o efektivní dopravě.