Článek  24. 6. 2025

Vlastní, nebo externí doprava?

Zvednout telefon a zavolat si dopravce, to je nejméně náročné logistické řešení. Zdánlivý ideál – ale se spoustou omezení.
Plánování tras

Dopravce odvedle vypadá báječně. Žádné starosti o vlastní vozový park, ceny paliv, chybující řidiče, pomačkané plechy ani legislativu, která se každý rok dvakrát změní. Má outsourcing vůbec nějaké zápory?

Samozřejmě má, a ne málo:

  • Externí dopravce nečeká s volným autem za rohem. U speciálních zakázek nebo v určitých časech může být jeho reakce příliš pomalá.
  • Externí dopravce nebude šířit dobré jméno vaší značky. Pokud od vašich zákazníků získá nějakou zpětnou vazbu, vy se ji rozhodně nedozvíte.
  • Externí dopravce vám naúčtuje i svůj zisk. A jak vaše nároky porostou, začnete čelit otázce, zda by vlastní auto přece jen nebylo levnější.

Zvlášť u e-shopů a dalších digitálně vedených obchodů je řidič jediným živým zástupcem vaší firmy. Přijede-li s vysněným výrobkem ve vybranděném autě, usměje se na klienta a prohodí slovo o počasí, udělá pro váš příští byznys možná víc než vymazlené procesy a produktové texty.

Český farmaceutický e-shop Pilulka odbavuje několik set zásilek denně. S doručením se počítá v řádu hodin, poptávka kolísá během roku. Plánování kapacit je tedy velmi náročné. Proto část práce, kterou naplánovat lze, Pilulka svěřuje externím dopravcům, zatímco urgentní zásilky zajišťuje vlastními vozidly. S rozhodováním o využití těch či oněch kapacit pomáhá naše Tasha. Přečtěte si víc

Kdy je vlastní doprava lepší

Vlastní doprava musí dát vám i vašim zákazníků víc než externí služba. Pak se zkrácená doba doručení, úplná kontrola nad prodejním procesem i živá představa o spokojenosti zákazníků promění v cenná aktiva. Vlastní logistický systém předních online prodejců tvoří podstatnou část hodnoty jejich značek.

KritériumExterní dopravaVlastní doprava
Doba doručeníDelšíKratší
Vliv na značkuŽádnýPozitivní
Kvalita zákaznického servisuNejistáPod kontrolou

Jak poznat okamžik, v němž přechod k vlastním autům začne dávat smysl? Není to úplně jednoduché. Právě proto tu je Tasha a její modul Kurýr. Vyhodnotí dostupné údaje a podle vzdálenosti, hmotnosti či typu nákladu doporučí, zda je lepší poslat zboží po vlastní anebo cizí ose. Nejde-li o pořízení, ale rozšíření vozového parku, navrhne kombinaci vlastních a objednaných jízd tak, aby poměr dopravní flexibility a ekonomické efektivity byl co nejblíž vašim potřebám.

Příklad: vlastní vozy nasadíte pro své VIP zákazníky, strategické zakázky a rychle se kazící zboží, zatímco externí dopravci odjezdí vzdálené lokality a trpělivější zákazníky.

Dilema zda vlastní, anebo externí doprava tak může mít i smírné řešení.

Spusťte svoji digitální revoluci ještě dnes.

Uvidíte, jak sametová může být.

Kontaktujte nás

Toto je naše pomoc vaší dopravě

Naše produkty

Sdílet na FacebookuSdílet na XSdílet na LinkedIn

Zrychlete, zlevněte. Vydělejte víc.

Vaší zprávě se budeme co nejdříve věnovat.