Dopravce odvedle vypadá báječně. Žádné starosti o vlastní vozový park, ceny paliv, chybující řidiče, pomačkané plechy ani legislativu, která se každý rok dvakrát změní. Má outsourcing vůbec nějaké zápory?
Samozřejmě má, a ne málo:
- Externí dopravce nečeká s volným autem za rohem. U speciálních zakázek nebo v určitých časech může být jeho reakce příliš pomalá.
- Externí dopravce nebude šířit dobré jméno vaší značky. Pokud od vašich zákazníků získá nějakou zpětnou vazbu, vy se ji rozhodně nedozvíte.
- Externí dopravce vám naúčtuje i svůj zisk. A jak vaše nároky porostou, začnete čelit otázce, zda by vlastní auto přece jen nebylo levnější.
Zvlášť u e-shopů a dalších digitálně vedených obchodů je řidič jediným živým zástupcem vaší firmy. Přijede-li s vysněným výrobkem ve vybranděném autě, usměje se na klienta a prohodí slovo o počasí, udělá pro váš příští byznys možná víc než vymazlené procesy a produktové texty.
Český farmaceutický e-shop Pilulka odbavuje několik set zásilek denně. S doručením se počítá v řádu hodin, poptávka kolísá během roku. Plánování kapacit je tedy velmi náročné. Proto část práce, kterou naplánovat lze, Pilulka svěřuje externím dopravcům, zatímco urgentní zásilky zajišťuje vlastními vozidly. S rozhodováním o využití těch či oněch kapacit pomáhá naše Tasha. Přečtěte si víc
Kdy je vlastní doprava lepší
Vlastní doprava musí dát vám i vašim zákazníků víc než externí služba. Pak se zkrácená doba doručení, úplná kontrola nad prodejním procesem i živá představa o spokojenosti zákazníků promění v cenná aktiva. Vlastní logistický systém předních online prodejců tvoří podstatnou část hodnoty jejich značek.
Kritérium | Externí doprava | Vlastní doprava |
Doba doručení | Delší | Kratší |
Vliv na značku | Žádný | Pozitivní |
Kvalita zákaznického servisu | Nejistá | Pod kontrolou |
Jak poznat okamžik, v němž přechod k vlastním autům začne dávat smysl? Není to úplně jednoduché. Právě proto tu je Tasha a její modul Kurýr. Vyhodnotí dostupné údaje a podle vzdálenosti, hmotnosti či typu nákladu doporučí, zda je lepší poslat zboží po vlastní anebo cizí ose. Nejde-li o pořízení, ale rozšíření vozového parku, navrhne kombinaci vlastních a objednaných jízd tak, aby poměr dopravní flexibility a ekonomické efektivity byl co nejblíž vašim potřebám.
Příklad: vlastní vozy nasadíte pro své VIP zákazníky, strategické zakázky a rychle se kazící zboží, zatímco externí dopravci odjezdí vzdálené lokality a trpělivější zákazníky.
Dilema zda vlastní, anebo externí doprava tak může mít i smírné řešení.