Článek   3. 9. 2024 3 nejdůležitější metriky úspěšného plánování

Kdy je plán přepravy zboží kvalitní? Nakolik lze úspěch ovlivnit a čím ho vlastně měřit?
z 62 otázek
Zrušit filtr

Odpověď není možná, protože není univerzální. Každý dopravce má jiné podmínky, a tedy i měřítka úspěchu. Přesto se většina shodne na těchto třech metrikách.

1. Včasnost dodání

Každý, kdo tráví život v kolonách, musí být k možnostem plánování skeptický. Zpožďují se vlaky, ačkoliv jim každý dává přednost; zpožďují se letadla, ačkoliv mají k dispozici celou oblohu. Jak by se mohla nezpožďovat auta odkázaná na silnice a ulice plné dalších aut, semaforů, dopravních kuželů a nervózních spoluobčanů?

Přijet někam pozdě je proto mnohem snazší než dorazit včas. Přesto vaši zákazníci, řidiči se stejnou zkušeností, nelibě nesou, když se jejich balíček nebo fůra byť jen o čtvrthodinu opozdí.

Co s tím mohou dispečeři dělat? Použít chytrou aplikaci, která jim řekne, kdy a kde zpoždění vznikají. I v dopravním chaosu totiž přežívají tendence a trendy. Některé jsou zjevné (dopravní špičky), jiné odhalí jen algoritmus nakrmený kvalitními daty z terénu. Díky němu nejen že zabráníte zpožděním. Čas doručení budete schopni odhadnout mnohem přesněji než dřív.

Dodržení stanovených časových oken nakládky a vykládky (delivery window compliance) výrazně ovlivňuje spokojenost zákazníka. Umět říct, kdy přijedete, a opravdu včas přijet — to je krásný důkaz dobře odvedené práce.

2. Náklady na… co vlastně?

Sbírat úsměvy zákazníků ale nelze za každou cenu. Perfektní služba je pouze služba zisková.

  • Množství a cenu projetých pohonných hmot si ohlídáte snadno. Těžší bývá docílit, aby auta jezdila po optimální trase optimálním způsobem.
  • Na korunu přesně víte, kolik zaplatíte za leasing vozidel. Zařídit ale jejich vytížení může být obtížné už při několika kusech a řidičích.

Situaci vám neusnadní ani fakt, že náklady nabíhající postupně musíte do dlouhodobých smluv promítnout předem.

S rostoucí velikostí vozového parku a nahodilostí příchozích zakázek se řízení efektivity proměňuje v hotový hlavolam, který lze vyřešit jen s pomocí pokročilých výpočetních nástrojů.

Dobrat se skutečných nákladů a umět je do jisté míry predikovat je cosi mezi uměním a šamanstvím. Nicméně ziskovost je klíčová metrika. S tím nic nenaděláte.

3. Využití kapacit

Při vytěžování vozidel nejde jen o existenci dostupného vozidla, ale i o jeho parametry, specifické způsobilosti, pořadí nakládky a vykládky na trase nebo o to, jestli má kdo usednout za volant.

Náš klient Rohlík.cz doručuje nákupy do 60 minut. Manuální plánování v takových podmínkách je těžko představitelné. Program má ale nervy ze železa. O tom, zda nákup posadí na to či ono auto a pošle po té či oné trase, rozhodne jen několik minut před odjezdem.

Vedle počtu aut a vyspaných řidičů limituje kapacity dopravy i topografie a kapacita skladů, výkonnost expedice, zákonná omezení provozu (neděle bez kamionů) a další nepřímé okolnosti, jako je průjezdnost silnic v místě a čase nebo časové křivka poptávky v rámci roku, týdne nebo dne.

Skutečné vytížení vozidel prověřujeme porovnáním plánů s jízdními daty z terénu. Systematické chyby plánu program odhalí a poučí se z nich. Ostatně, metrika vehicle utilization slouží především jemu. Pro živého analytika by byla příliš komplexní.

Další metriky

Co jsme dosud uvedli, byly spíše okruhy zájmu než konkrétní metriky. Liší se podnik od podniku.

Zatímco čistý dopravce sleduje především včasné, řádné a ziskové doručení zásilek, dopravce-výrobce může velmi zajímat, jak se dopravní náklady promítají do ceny a/nebo zájmu o konkrétní výrobek. Co podnik, to jiné potřeby a metriky. Vždy ale platí — čím věrohodnější údaje, tím větší pravděpodobnost správných rozhodnutí.

Jedním z nich může být i rozhodnutí, že jen na cenách úspěch nestojí. To když třeba dobýváte nové trhy a dočasná ztrátovost je připuštěna byznys plánem. I tehdy ale chcete vědět, kolik na svůj další rozvoj doplácíte a kdy přijde čas učinit dotacím přítrž.

Řídit firemní dopravu bez přesných dat je jako řídit auto se zavřenýma očima. Takové kaskadéry nechceme potkávat.