Rychlost světla je nejvyšší rychlostí ve vesmíru. Ale rychlost, jakou chceme plnit svoje přání, jí začíná dýchat na záda. Doručení balíku za nedávno běžný týden je dnes důvodem k zoufalství. Včerejší pizzu nebude žrát ani pes.
Same day delivery neboli doručení ve stejný den označuje fakt, že se tak stane, stejně jako technologii, která expresní dodávku umožní. Doručení ještě dnes se typicky potravin a jídel, taxislužby, efektivního zásobování lékáren a drogerií, ale i rostoucího počtu e-shopů.
Plnou parou vpřed
Expresní doručování zásilek není vynálezem zběsilého 21. století. Dík zavedení poštovní známky a rozvoji železnic mohl velšský obchodník s flanelem Price-Jones nabídnout doručení do druhého dne (tzv. next day delivery) už v polovině 19. století.
Historie režimu same day delivery je naproti tomu krátká. S experimenty doručení v den objednávky přišly americké společnosti před rokem 2000, a ještě neuspěly. Jednou z příčin mohla být absence digitální optimalizace rozvozů.
Boom přišel až o deset let později s rozvojem IT technologií a zachvátil celý svět.
Komu same day delivery pomáhá
Doručení ve stejný den je nejdostupnější u lokálních rozvážek. V USA lze zásilky doručit týž den prakticky po celém kontinentu, službu ale limitují vysoké náklady na leteckou dopravu.
V menších regionech, které mohou obsloužit dodávky a náklaďáky, se ale cena potkala s ochotou zákazníků za rychlost si připlatit. Zásadně pomohly již zmíněné programy na optimalizaci dopravy. Bleskově zajistí, aby auta vyrazila k zákazníkům po nejkratších trasách a odvezla co nejvíc zboží najednou.
Režim same day delivery tak zdomácněl i v Česku a stále více českých firem ho začíná vnímat jako závazek. Trend mohutně posílila covidová pandemie, když z e-shopů udělala téměř jediný zdroj nákupů. Expresní dopravu si žádá i B2B segment pracující v režimu just-in-time.
Rychle a zběsile
Je jasné, že nároky na rychlost doručení už nikdy nebudou menší, než jsou dnes. Přizpůsobit se jim je jedinou možností jak na trhu přežít.
Naštěstí to už není složité ani pro menší obchodníky. Softwarová řešení pro rychlé a efektivní zásobování existují, stačí je jen nasadit. Naše aplikace Kira dokáže optimalizovat až 20.000 zakázek z jednoho skladu denně. Na rozdíl od živých dispečerů má nervy ze železa. Shromažďuje objednávky a čeká s jejich vyřízením, dokud to je možné, aby je v poslední chvíli naložila na to správné auto.
Výsledkem je dokonalé vytížení vozidel, sledování nejkratší trasy a spolehlivé doručení ve stejný den za cenu, kterou lze bez problémů akceptovat.