V letech 2025–2035 má zrychlovat přechod od tradičních metod plánování tras k samoučícím se algoritmům, které budou řešit úlohy v reálném čase, a možná ještě řešit dřív, než nastanou.
Umělá inteligence se stane nedílnou součástí každodenních operací. Podle DHL už nepůjde o experimenty, ale o samozřejmou součást logistických procesů.
Posílí role prediktivní analýzy a práce s velkými daty. Systémy se naučí předvídat poptávku, identifikovat rizika a automaticky optimalizovat plány. To zlepší plánování tras i škálovatelnost přepravních sítí.
Dalším změnou bude automatizace vozidel. Rozvoj sítí 5G (výhledově 6G) spolu se senzorikou internetu věcí umožní vozidlům a dispečinkům komunikovat v reálném čase. Do roku 2030 má být většina vozového parku schopna přijímat pokyny v průběhu jízdy. Tyto technologie povedou ke tvorbě tzv. self-driving supply chains, autonomně se chovajících logistických sítí, které se budou samy přizpůsobovat změnám a narušením.
Do příští dekády už nakukuje také kvantová výpočetní technika, která zásadně urychlí řešení komplexních optimalizačních úloh. Některé prognózy uvádějí, že už v roce 2030 bude kvantové výpočty integrovat přes 60 % velkých společností zabývajících se řízením logistických řetězců. To může vést k úspoře paliva (resp. energie) o 12–20 % ve srovnání s dnešními optimalizačními výkony.
Téměř polovina organizací uvádí, že v dodavatelských řetězcích využívá umělou inteligenci. Otázkou je jak. Téměř 40 % respondentů nicméně hlásí “zlepšení výstupů”, 70 % generálních ředitelů prohlašuje, že AI je zásadní i při řízení skladových zásob a dodavatelů a při optimalizaci logistiky.
Globální trh softwaru pro plánování tras se má z hodnoty 8 mld. USD v roce 2025 zdvojnásobit na téměř 16 mld. USD v roce 2030. Růst potáhne exploze e-commerce a rostoucí požadavky zákazníků na rychlé doručení.
Celý trh AI v dodavatelském řetězci dnes roste tempem 20–40 % ročně. Do roku 2030 může dosáhnout desítek miliard dolarů. Mimořádnou dynamiku vykazuje podskupina řešení, která už dnes používají generativní umělou inteligenci (AGI). Slibuje vytvářet prediktivní scénáře, automatizovat plánování přeprav a optimalizovat trasy na základě ohromného počtu simulací.
Společnost Celonis ve spolupráci s Mars nasadila AGI k inteligentní konsolidaci zásilek s ohledem na počasí a vytížení, čímž snížila roční pracovní zátěž plánovačů o 80 %.
V neposlední řadě je patrný trend strategických partnerství a akvizic. Zavedení hráči kupují inovativní startupy, aby získali nové technologie a know-how a rozšířili tak svá portfolia.
Vše naznačuje, že umělá inteligence povede logistiku k vyšší efektivitě a stane se standardem pro firmy, které chtějí udržet krok s konkurencí; tedy pokud se jím už nestala.
—
Další díl vyjde 14. listopadu.