Článek   1. 7. 2024 Kdo vám to dýchá na záda?

Budoucnost je nám v patách. Trendy doženou i skeptiky, kteří by je nejraději ignorovali. Důsledky odkládané modernizace mohou být drtivé.
z 60 otázek
Zrušit filtr

Správné tempo digitalizace

Je to jako ve štafetách. Čím pomaleji při předávce běžíte, tím více svůj tým zdržujete. Současně tempo nesmíte přepálit, abyste s kolíkem své době neutekli.

Zatímco malí dopravci si při plánování ještě nějaký čas vystačí s telefonem a postupy zapsanými v hlavě, mnoho větších firem klopýtá za dobou už dnes. Přivolávají tím na sebe problémy, které ohrožují přízeň jejich zákazníků, a produkují náklady, které oslabují podnikovou ekonomiku.

Propast mezi pracovními návyky a nároky moderní logistiky se každým dnem zvětšuje. Technologický dluh roste. Splatit jej a dohnat hlavní voj je den ode dne těžším úkolem.

Ať se vám to líbí nebo ne, kdo chce růst, musí následovat (či alespoň sledovat) oborové trendy. Tvrdohlavost nepomohla ani největším hráčům.

Nokia tak dlouho bojkotovala vývoj chytrých telefonů, až na ni trh zapomněl. Britská Royal Mail tak dlouho vydávala pořadová čísla na převzetí balíků, až ji flexibilní kurýři přinutili redukovat pobočkovou síť a naštvat půlku národa. Vaše ztráty ale, na rozdíl od Royal Mail, žádná vláda nezalepí.

Důsledky jako na talíři

Logistika není raketová věda. Důsledky vašich činů máte jako na dlani. Příklad?

Doručovací okno je časový úsek, v něm má být zásilka doručena příjemci. Nešikovné plánování otevírá okna příliš dokořán. Zatímco současní kurýři avizují doručení zásilek v oknech od dvou do osmi hodin, Rohlík.cz dokáže předání plánovat s přesností ± 15 minut.

Nejistota času doručení komplikuje adresátům život. Nemohou-li si zásilku převzít v práci, sotva si kvůli balíku vezmou dovolenou. Zájem o takovou službu klesá k nule.

Některé zásilkové služby a e-shopy — ve snaze problém přesného času doručení obejít — staví výdejní boxy. Ty jsou jistě velmi praktické. Dopravce mj. ušetří na nákladech poslední míle, které mlčky přenese na zákazníka.

Milovníkům starých pořádků může strojová předávka zboží vadit. Jak by ne, při nákupu mluví jen s obrazovkou a pak s plechovou skříní. Tuhle nesnáz řeší zřizování výdejních míst, kde na vás čeká milá živá obsluha osoba, u které si rovnou můžete i něco dalšího koupit.

Dorůstají ale nové generace zákazníků, kteří v dialogu s displejem žádnou újmu nepociťují. Jejich nároky na rychlost dopravní služby jsou vyšší než u generací odkojených dávnými frontami na poštách. Právě oni zvedají laťku logistických nároků nejvíce.

Jak dlouho ještě bude stačit klopýtat

V přežívajícím světě klasické logistiky může stále dispečer vymyslet dobré ad hoc řešení. S rostoucím objemem přepravy, houstnoucím provozem, agresivnější konkurencí, netrpělivějšími zákazníky – o nástupu autonomních vozidel a umělé inteligence nemluvě – se ale tento přístup stane nepoužitelným i u nejmenších dopravců.

Obchodní úspěch je s úspěšnou digitalizací logistických úloh svázán stále víc. Významný je i fakt rozšiřování schopností vašich lidí s výpočetní technikou pracovat. Až vás jednou skutečně přelomové trendy doženou, budete už aspoň rozklusaní.

V prvomájových průvodech se kdysi skandovalo: Kdo chvíli stál, již stojí opodál. Jde možná o jedinou myšlenku bolševické liturgie, která má trvalou platnost.