Každá rozvozová trasa má své parametry a každý odběratel na ní je různě ziskový. Rozvážet mechanicky všechno všem je jednoduché a snad i ušlechtilé, určitě ale ne úplně moudré. Dobrou pomůckou k rozlišení ziskových a ztrátových štací je parametr zvaný cena za neobsloužení.
Ceně za neobsloužení jsme se už věnovali v článku Zavézt či nezavézt? Zisk či ztráta?. Okrajově jsme se zmínili o její roli při zvažování kombinace interní dopravy a externí dopravy.
Z důvodu stále větší poptávky od provozovatelů e-shopů a dotazů o použitelnosti Tashi teď téma rozšíříme a zaměříme se na jejich nejčastější potřebu — optimalizaci tras rozvozu zboží vlastní dopravou v kombinaci s externí kurýrní službou.
Připomeňme si, že cena za neobsloužení je hypotetická nákladová položka, která se stane krutě reálnou, jestliže zákazníkovi zboží nedovezete. Kvantifikuje význam zákazníka a znamená zhruba totéž co ušlý zisk, tj. rozdíl mezi příjmem za realizaci zakázky a náklady na tuto realizaci, příp. zvýšenými o smluvní sankci.
Nejezděte za každou cenu
Cena za neobsloužení je pro Tashu jedním z mnoha kritérií, podle kterých sestavuje efektivní rozvozové trasy. Uživatelům však umožňuje rozkrýt i další, mimořádně důležité skutečnosti, které z žádné mapy nevyčtou.
Hodláte-li rozvézt všechny zakázky interní dopravou bez ohledu na vlastní ekonomiku, bude cena za neobsloužení u všech klientů stejná. Zakázky budou rozvezeny po optimálních trasách v nejkratším možném čase i těm zákazníkům, na kterých proděláte.
Jenže vy prodělávat nechcete, a proto zvažujete alternativy. Zařadit zákazníka do jiné trasy? Přesunout ho na jiný den? Poslat za ním raději externí dopravu? A co když budou všechna opatření marná a zákazník vám stejně nepřinese zisk? Tasha vám to ihned řekne a zabrání ztrátám dřív, než vzniknou.
Přilepte zákazníkům cenovky
Bude-li závoz zákazníka levnější kurýrem než vlastním autem, zavedeme do vaší Tashi jeho ceník. Dopravné se většinou určuje podle hmotnosti a/nebo objemu zásilek. Použijete částky odpovídající charakteru vaší zakázky.
V Tashi můžeme uložit (a vy pak porovnávat) ceníky více konkurenčních dopravců. Běžným modelem je využívání služeb společností jako DPD, PPL, FOFR nebo Česká pošta. Tasha automaticky spočítá a ukáže cenu jednotlivých kurýrů u každé zakázky, vybere z nich nejlevnější a z ní udělá cenu za neobsloužení.
Pokud náklady za interní dopravu skutečně překročí cenu nejlevnějšího externího dopravce, doporučí Tasha zrušit vlastní závoz a navrhne objednat dopravu u něj. Jestliže byste daného zákazníka chtěli i tak zavézt vlastní dopravou (např. pro velké rozměry či křehkost zboží, hodnotu zakázky nebo VIP status), můžete si jeho zakázku označit a říci tak Tashi, ať nic nevymýšlí a obslouží ho interní dopravou. Když zakázka neporuší žádné další restrikce (doba závozu, limit vytížení vozidla, požadavky na vybavení vozidla aj.), bude naložena bez ohledu na cenu.
Tasha vám pomůže také s reporty o trasách pro vlastní řidiče nebo s exportem informací o zakázkách určených kurýrům.
Popsané funkce nabízí Tasha s implementovaným modulem Kurýr (v ceně licence). Dalším výborným doplňkem Tashi je Komunikační modul. Umožní hromadně informovat klienty i řidiče pomocí informačních SMS a e-mailů, což zvyšuje úroveň i efektivitu vašich služeb.
Zákazníci, kteří v aplikaci Tasha využívají komunikační modul Kurýr
- ANVI TRADE s. r. o., velkoobchod pro podlaháře (s pravidelnými rozvozy až k zákazníkům dvakrát týdně po celé ČR, po Praze denně)
- Petr Doskočil, provozovatel e-shopu s nábytkem Supermobel.cz
- Jiří Jareš, provozovatel velkoobchodu a e-shopu s autodíly Automedik.cz
- a další