Každá rozvozová trasa má své parametry a každý odběratel na ní je různě ziskový. Rozvážet mechanicky všechno všem je jednoduché a snad i ušlechtilé, jistě ale ne příliš moudré. Dobrou pomůckou k rozlišení ziskových a ztrátových štací je cena za neobsloužení.
Této položce jsme se věnovali v článku blogu “Zavézt či nezavézt? Zisk či ztráta?” a okrajově se v něm zmínili o jejím využití při zvažování kombinace vlastní dopravy a externích dopravy. Z důvodu stále větší poptávky od provozovatelů eshopů a dotazů o použitelnosti Tashi v tomto článku téma rozšiřujeme a zaměřujeme na jejich potřeby – optimalizaci tras rozvozu zboží vlastní dopravou v kombinaci s kurýry.
Co se rozumí cenou za neobsloužení?
Cena za neobsloužení je hypotetická nákladová položka, která se stane krutě reálnou, jestliže zákazníkovi zboží nedovezete. Ukazuje na význam zákazníka a znamená zhruba totéž co ušlý zisk, tj. rozdíl mezi příjmem za realizaci zakázky a náklady na tuto realizaci, příp. ovlivněný smluvní sankcí.
Parametr ceny za neobsloužení je pro Tashu jedním z mnoha kritérií, podle kterých sestavuje efektivní rozvozové trasy. Uživatelům však umožňuje rozkrýt mimořádně důležité skutečnosti, které z žádné mapy nevyčtou.
Hodláte-li rozvézt všechny zakázky bez ohledu na vlastní ekonomiku, bude cena za neobsloužení u všech zákazníků stejná. Zakázky budou rozvezeny po optimálních trasách v nejkratším čase i těm zákazníkům, na kterých proděláte.
Jenže vy prodělávat nechcete, a proto zvažujete alternativy: Zařadit zákazníka do jiné trasy? Přesunout ho na jiný den? Poslat za ním raději externí kurýrní službu? A co když budou všechna opatření marná a zákazník vám prostě zisk nepřinese? Tasha vám pomůže náklady ihned odhalit a eliminovat případné ztráty v reálném čase.
Přilepte svým zákazníkům cenovky
Provozujete-li eshop a je naděje, že vás závoz zákazníka vyjde levněji kurýrem než s vlastním autem, zavedeme do Tashi jeho ceník. Dopravné se většinou určuje podle hmotnosti a/nebo objemu zásilek. Uveďte tedy částky, které odpovídají charakteru vaší zakázky.
V Tashi můžeme uložit a porovnávat ceníky více konkurenčních dopravních služeb. Běžným modelem je využívání služeb kurýru společností jako DPD, PPL, FOFR případně i Česká pošta. Tasha vám automaticky spočítá a ukáže cenu jednotlivých kurýrů u každé zakázky, vybere z nich tu nejlevnější a stanoví ji jako cenu za neobsloužení.
Pokud by náklady za vlastní dopravu překročily cenu nejlevnějšího kurýra, doporučí Tasha zrušit vlastní závoz a navrhne objednat dopravu u něj. Máte samozřejmě na výběr, pokud daného zákazníka přeci jen chcete zavézt vlastní dopravou (např. velké rozměry, křehkost zboží, hodnota zakázky, nebo jde o VIP zákazníka), můžete si jednoduše tyto zakázky označit a zaručit tím obsloužení vlastní dopravou. Taková zakázka pak bude v případě, že se neporuší žádné restrikce (doba závozu, limit vytížení vozidla, požadavky na vybavení vozidla aj.), vždy naložena. Ať to stojí co to stojí.
Tasha vám je schopna pomoci nejen s reportem o trasách pro vlastní řidiče, ale i s exportem informací o zakázkách určených kurýrům.
Výborným doplňkem modulu Kurýr je pak také Komunikační modul, který hromadně informuje vaše klienty i řidiče pomocí informační SMS nebo emailu. Zvyšuje tak úroveň i efektivitu vašich služeb.
Zákazníci využívající modul Kurýr systému pro plánování a optimalizaci tras SolverTech Tasha:
- společnost ANVI TRADE s.r.o., velkoobchod pro podlaháře s pravidelnými rozvozy 2x týdně po celé ČR (Praha denně) přímo až k zákazníkům
- Petr Doskočil, provozovatel eshopu s nábytkem Supermobel.cz
- Jiří Jareš, provozovatel velkoobchodu a eshopu s autodíly Automedik.cz a další