Článek   13. 3. 2021 Zavézt zboží vlastní dopravou, nebo využít kurýrní služby?

Aplikace Tasha ukáže, zda je rozvoz zboží výhodnější provést interní dopravou, kurýrní službou, nebo jejich kombinací. Užitečný nástroj nejen pro majitele e-shopů.
z 59 otázek
Zrušit filtr

Každá rozvozová trasa má své parametry a každý odběratel na ní je různě ziskový. Rozvážet mechanicky všechno všem je jednoduché a snad i ušlechtilé, určitě ale ne úplně moudré. Dobrou pomůckou k rozlišení ziskových a ztrátových štací je parametr zvaný cena za neobsloužení.

Ceně za neobsloužení jsme se už věnovali v článku Zavézt či nezavézt? Zisk či ztráta?. Okrajově jsme se zmínili o její roli při zvažování kombinace interní dopravy a externí dopravy.

Z důvodu stále větší poptávky od provozovatelů e-shopů a dotazů o použitelnosti Tashi teď téma rozšíříme a zaměříme se na jejich nejčastější potřebu — optimalizaci tras rozvozu zboží vlastní dopravou v kombinaci s externí kurýrní službou.

Připomeňme si, že cena za neobsloužení je hypotetická nákladová položka, která se stane krutě reálnou, jestliže zákazníkovi zboží nedovezete. Kvantifikuje význam zákazníka a znamená zhruba totéž co ušlý zisk, tj. rozdíl mezi příjmem za realizaci zakázky a náklady na tuto realizaci, příp. zvýšenými o smluvní sankci.

Nejezděte za každou cenu

Cena za neobsloužení je pro Tashu jedním z mnoha kritérií, podle kterých sestavuje efektivní rozvozové trasy. Uživatelům však umožňuje rozkrýt i další, mimořádně důležité skutečnosti, které z žádné mapy nevyčtou.

Hodláte-li rozvézt všechny zakázky interní dopravou bez ohledu na vlastní ekonomiku, bude cena za neobsloužení u všech klientů stejná. Zakázky budou rozvezeny po optimálních trasách v nejkratším možném čase i těm zákazníkům, na kterých proděláte.

Jenže vy prodělávat nechcete, a proto zvažujete alternativy. Zařadit zákazníka do jiné trasy? Přesunout ho na jiný den? Poslat za ním raději externí dopravu? A co když budou všechna opatření marná a zákazník vám stejně nepřinese zisk? Tasha vám to ihned řekne a zabrání ztrátám dřív, než vzniknou.

Přilepte zákazníkům cenovky

Bude-li závoz zákazníka levnější kurýrem než vlastním autem, zavedeme do vaší Tashi jeho ceník. Dopravné se většinou určuje podle hmotnosti a/nebo objemu zásilek. Použijete částky odpovídající charakteru vaší zakázky.

V Tashi můžeme uložit (a vy pak porovnávat) ceníky více konkurenčních dopravců. Běžným modelem je využívání služeb společností jako DPD, PPL, FOFR nebo Česká pošta. Tasha automaticky spočítá a ukáže cenu jednotlivých kurýrů u každé zakázky, vybere z nich nejlevnější a z ní udělá cenu za neobsloužení.

Pokud náklady za interní dopravu skutečně překročí cenu nejlevnějšího externího dopravce, doporučí Tasha zrušit vlastní závoz a navrhne objednat dopravu u něj. Jestliže byste daného zákazníka chtěli i tak zavézt vlastní dopravou (např. pro velké rozměry či křehkost zboží, hodnotu zakázky nebo VIP status), můžete si jeho zakázku označit a říci tak Tashi, ať nic nevymýšlí a obslouží ho interní dopravou. Když zakázka neporuší žádné další restrikce (doba závozu, limit vytížení vozidla, požadavky na vybavení vozidla aj.), bude naložena bez ohledu na cenu.

Tasha vám pomůže také s reporty o trasách pro vlastní řidiče nebo s exportem informací o zakázkách určených kurýrům.

Popsané funkce nabízí Tasha s implementovaným modulem Kurýr (v ceně licence). Dalším výborným doplňkem Tashi je Komunikační modul. Umožní hromadně informovat klienty i řidiče pomocí informačních SMS a e-mailů, což zvyšuje úroveň i efektivitu vašich služeb.

Zákazníci, kteří v aplikaci Tasha využívají komunikační modul Kurýr

  • ANVI TRADE s. r. o., velkoobchod pro podlaháře (s pravidelnými rozvozy až k zákazníkům dvakrát týdně po celé ČR, po Praze denně)
  • Petr Doskočil, provozovatel e-shopu s nábytkem Supermobel.cz
  • Jiří Jareš, provozovatel velkoobchodu a e-shopu s autodíly Automedik.cz
  • a další

Toto je naše pomoc vaší dopravě

Naše produkty