Článek   6. 11. 2023 Co si přát, když do skladu přicházejí Vánoce

Vánoce? Hostina pro obchodníky, pohroma pro skladníky, dopravce a dispečery. Není divu, že se pak na Štědrý večer těší víc než děti.
z 59 otázek
Zrušit filtr

Černá labuť na tahu

Vánoční horečka stoupá a s ní nároky na kapacity expedičních skladů a vozových parků. Konkrétní požadavky zákazníků lze přitom těžko přesně předvídat. Zatímco seznam vánočních přání nemá konce, hbité ruce baličů a volné ložné plochy mají limity.

Když vlastní vozový přestane stíhat, dispečer může poptat externího dopravce. Jestliže žádného nesežene anebo nestíhá ani expedice, musí dát pokyn k utlumení poptávky.

Jak se trefit s objednávkou externích vozidel

Co a kdy se po vás ale zítra bude chtít? A jak objednávku externích aut specifikovat? Pomohou vám naše plánovací programy.

Ani ony sice nevědí, kolik jakých zakázek vám ze systému vyjede. Pokud se ale dopustíte odhadu, aplikace naplánuje modelové trasy a z nich pak odvodí počet potřebných vozidel, kolik kilometrů najezdí a jak dlouho je budete vytěžovat. Spočítají vám proto i obvyklou cenu přepravy, kterou pak můžete od dopravce žádat anebo ji s navrženou porovnat.

Uveďme příklad. Odhadnete minimální, realistickou a maximální poptávku po vašem zboží, skladových a dopravních kapacitách. S pomocí našich aplikací si v klidu připravíte variantní objednávky externí dopravy a v okamžiku O jen vytáhnete tu, která bude nejpodobnější aktuálním nárokům.

Co když už volná auta neseženete

Vyčerpání kapacity dopravy (ani expedice) se obvykle netýká celých dnů či týdnů, ale kratších období jen v řádu hodin. Společnosti ujíždějící v režimu continuous delivery se s faktem zahlcení setkávají běžně, ne jen o Vánocích. Prodejce dobré pizzy může mít přes oběd vyprodáno každý den. Pak je třeba přistoupit k tzv. dynamickému uzavírání slotů.

Na něm je nutná spolupráce objednávkového systému, fleet managementu a aplikace pro plánování tras. Když počet objednávek s doručením v určitém časovém okně překročí možnosti skladu a/nebo vozového parku, systém vyšle signál k povolání externích vozidel (viz výše) nebo uzavře přetížený slot a objednávky přestane přijímat. Zákazník e-shopu to pozná tak, že v nabídce časů doručení zmizí určité časové úseky. Volající bude slečnou na telefonu přesunut do jiné denní doby.

Pozastavení příjmu objednávek není právě nejvstřícnější vůči (hladovým) zákazníkům, rozhodně je ale korektnější než přijetí objednávky, kterou nebudete moci upéct. Konečně, i signál o extrémní poptávce může vaši značku posílit.

Zatímco prodejce pizzy si v popsaném případě vystačí s jednoduchými prostředky, velké firmy jako Alza, Rohlík nebo Rossmann používají sofistikovaná programová řešení. Ta už trochu připomínají řízení letového provozu. Jistě i vám se stalo, že služba doručení nebyla v požadovaném čase dostupná a vy jste se museli spokojit s náhradní přistávací drahou.

Možná jste si při tom neuvědomili, kolik nul a jedniček kritickou situaci u prodejce právě zachraňovalo.