Článek Spolupráce plánovače tras s navigací

Jak se naplánovaná trasa dostane k řidiči, který má po ní jet? Co když se za jízdy ukáže, že plán je třeba změnit? Podívejme se, kam dospěla spolupráce mezi plánovací aplikací a mobilní navigací.
z 41 otázek
Zrušit filtr

Naplánovat trasu umí i samotné navigace jako Google Maps nebo Waze. Neberou ale do úvahy hmotnost a rozměry vozidla. Nedokážou se vyhnout specifickým zákazům vjezdu nebo jízdy a nezohlední různé jízdní vlastnosti prázdného a naloženého vozidla.

Těžký kamion tak klidně pošlou přes horské průsmyky, ačkoliv objížďka rovinatým terénem by byla rychlejší a levnější. A samozřejmě si neporadí ani s měkkými či tvrdými časovými okny vykládky a nakládky nebo využitím dat o realizovaných zakázkách.

V hlavní roli plánovací program

Takové úlohy zvládne jen výkonný plánovací software, k jakému při vší skromnosti počítáme například i naši Tashu. Tasha pro své plánování využívá databázi společnosti HERE, kterou každý den po celém světě krmí dopravními daty velké množství společností, mj. také SolverTech.

Díky tomu HERE má a sdílí unikátní informace o obvyklém provozu v daném místě a čase. Tasha s nimi zařídí, aby auta nekončila v pravidelných zácpách. A když k údajům z terénu Tasha přidá vlastní znalosti o vozidle, zakázce a podmínkách obsluhy zákazníků, kvalitní plán je na světě.

Tasha naplánuje, navigace odřídí

Plán se z Tashi vyexportuje do přenositelného datového formátu a nahraje do navigace vozidla. To podle plánu vyjede — a vzápětí může být všechno jinak.

Agregované poznatky o obvyklém provozu samozřejmě nemohou předjímat skutečný stav v dané chvíli. Nějaký lepič před vámi zase nedobrzdí a doprava se zastaví. Naštěstí pro vaše chladnoucí pizzy, plánovací program dokáže vyhodnocovat i aktuální situaci a v případě vzniku zádrhele odeslat do navigace upravený plán.

Data do navigace, rozum do hrsti

I tak se ale svět točí rychleji než kola náklaďáku. V neplánované situaci se můžete ocitnout dřív, než zpráva o ní proběhne databázemi, a vaše auto navzdory všemu skončí na chvostu kolony.

Plánovací program nemůže vyloučit ani uvíznutí na polní cestě, kterou si poskytovatel map spletl s dálničním přivaděčem. Častěji se to stává v zemích mimo Evropskou unii.

Ale fakt, že historky tohoto typu se stávají lidovou slovesností, ukazuje, jak daleko spolupráce mezi plánovacími a navigačními aplikacemi pokročila a jak velmi přispěla k rychlejší a efektivnější nákladní dopravě.

Toto je naše pomoc vaší dopravě

Naše produkty