Mapy a uzavírky

Asi vás nepřekvapí, že klíčovou podmínkou úspěšného plánování dopravy jsou kvalitní a aktuální mapy. Co ale „kvalitní a aktuální” přesně znamená?

18. 08. 2016

Mapy a dopravní uzavírky

Silnice jsou jedny, takže by nám měla stačit jedna mapa. Jenže vozidla jsou různá a pro ně také různé dopravní uzavírky. Trasa a doba jízdy malé dodávky se liší od trasy a jízdní doby 12 tunového kamionu.

Systematická analýza provozu vozidel generuje mnoho údajů o možnostech a omezeních jednotlivých aut. Tasha může každému přiřadit mapu s odpovídajícími rychlostmi, rozměry či nosností, denně aktualizovanou o dopravní uzavírky a nad ní pak jeho cesty spolehlivě plánovat.

Čtyři mapy a pátá k tomu

Používáme 4 standardní mapy:

  • LCV (light carrier vehicles)
    Pro vozidla, která se pohybují rychlostmi kolem maximální povolené rychlosti a která projedou všude, kudy projede osobní auto. Jejich hmotnost nepřesahuje 3,5 tuny a výška 2,5 metru.
  • HGV 7.5 (heavy goods vehicle)
    Vozidla omezená mosty s nosností menší než 7,5 tuny a podjezdy nižšími než 3,4 metru. Očekává se nižší průměrná rychlost.
  • HGV 12
    Vozidla omezená mosty s nosností menší než 12 tun a podjezdy nižšími než 3,6 metru. Ještě nižší rychlost.
  • HGV 18
    Vozidla omezená mosty s nosností menší než 18 tun a podjezdy nižšími než 3,8 metru. Počítá se s nejnižší dosažitelnou rychlostí.

Tasha má v záloze i pátou mapu, v níž dokáže zohlednit individuální požadavky zákazníků. O ní se zmíníme vzápětí.

Ptáte-li se po zdrojích našich map, pro Česko a Slovensko používáme open source mapy OpenStreetMap. Britští, australští nebo kanadští zákazníci preferují komerční mapy HERE.

Co mapy hlídají

Jak poznáte spolehlivou mapu? Že nepošle kamion pod viadukt, kde i cyklista musí sklonit hlavu, nebo na most, který praští už pod fabií.

Pozornost věnujeme hlavně těmto omezením:

  1. zákazy vjezdu a průjezdu (vč. vazby na typ nákladu)
  2. rychlostní limity
  3. snížení kapacity průjezdu (rekonstrukce)
  4. objížďky
  5. placené úseky
  6. úseky bez zimní údržby
  7. omezená nosnost
  8. omezená výška podjezdu
  9. omezená šířka průjezdu
  10. omezená délka vozidla
  11. omezení ADR – omezení vjezdu nebezpečných látek (detailní informace o ADR naleznete na stránkách Ministerstva dopravy České republiky)

Stará mapa, žádná mapa

Společnou okolností pohybu po silnicích a bojištích je, že se na nich situace stále mění. Nebudete-li mít aktuální mapy, můžete si jimi vytapetovat, aniž by vám pomáhaly dosahovat cílů a vítězit v bitvách konkurenční války.

Mapové podklady Tashi systematicky aktualizujeme informacemi o uzavírkách a jiných omezeních, která přímo ovlivňují váš rozvozní plán. Čas od času vkládáme i pozitivní zprávy — dokončení oprav či staveb nových silnic a dálničních úseků.

Dopravní uzavírky a plánování dopravy

Nečekaná dopravní uzavírka ovlivní nejen cenu dopravy, ale především časy obsloužení vašich zákazníků.

 

Hlavním zdrojem aktualizací je Jednotný systém dopravních informací pro ČR (www.dopravniinfo.cz), ale i naši samotní zákazníci a jejich řidiči, pro které v případě absence či potřeby dopravní informace zanášíme.

Zatímco aktualizace podkladů je poměrně pracná pro naše operátory, vy s nimi žádnou potíž nemáte. Kliknete a než zabublá voda na kávu (podle výkonu vařiče a rychlosti internetového připojení), mapy máte aktuální. Aktualizujeme každý den, totéž doporučujeme i vám.

Máte specifické požadavky?

Chcete, aby se vaše vozidla vyhnula určitým úsekům, byť na nich formální omezení není — třeba pro špatný povrch vozovky? Tyto a další požadavky vám do map ochotně zapracujeme. Vytvoříme mapy přesně odpovídající vašim logistickým potřebám a stavu vozového parku.

Zajímá vás, co dalšího Tasha umí? Podívejte se jaké funkce pro optimalizaci tras využívá.

Další články

30 dní zdarma

Vyzkoušejte Tashu na vlastní kůži. S plnou podporou a servisem. Bez rizika.

Vyzkoušet Tashu

Odebírejte náš newsletter

A dostanete jednou za měsíc novinky z oboru.

Potřebujeme potvrdit vaší emailovou adresu. Pro dokončení přihlášení, prosím, klikněte na odkaz, který jsme vám zaslali emailem.

Blogujeme o plánování dopravy